Silničáři napočítali kolem dálnic a silnic prvních tříd celkem 6891 reklamních poutačů, požadavky zákona však nesplňují 3000 z nich. Těch by se mělo týkat připravované odstraňování. ČTK to řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Zbytek poutačů je buď mimo ochranné pásmo silnic a dálnic, inzeruje blízké provozovny například s občerstvením, nebo se nachází na zastavěném území.

reklama

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic 1. třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích platná od září. Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.

Část provozovatelů už dříve oznámila, že reklamní poutače neodstraní. Někteří provozovatelé reklamní sdělení nahradili státní vlajkou. Tvrdí, že tím změnili charakter ploch, které již nejsou reklamním zařízením.

Zatímco na dálnicích má povinnost odstraňovat nepovolené poutače ŘSD, na silnicích první třídy je to podle ministerstva dopravy věc krajů a jejich organizací. Nařízení o odstranění billboardů, motivované zvýšením bezpečnosti silničního provozu, se netýká zastavěných území, kde je ale reklamních ploch nejvíc. Celkem se odhaduje, že je v Česku na 25 000 reklamních poutačů.

Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.