Největší česká internetová společnost, Seznam.cz, plánuje několik změn - alespoň ve smyslu rozvoje určitých formátů reklamy a reklamních systémů.

Kromě programatiku chce Seznam výrazně posílit nativní a video reklamu. Nově vyvíjí i reklamní systém, kde mají mít inzerenti možnost na jednom místě kampaně zadávat i vyhodnocovat.

Podle obchodního ředitele Martina Švarce, který zastává svojí roli ve firmě skoro tři měsíce, je správný čas na to, aby Seznam v daném segmentu nebyl "následovatel", ale přímo inovátor v českém on-line prostoru. Seznam se chce kromě toho stát i plnohodnotnějším partnerem pro menší klientelu, nejen pro velké firmy.

reklama

Obchodní oddělení tak bude klást důraz i na vzdělávání v kontextu většího pochopení mediálního plánování. „Měníme se z prodejců na konzultanty," zaznělo. Kromě zvyšování expertízy obchodních specialistů se investice do vzdělávání mají dotýkat i samotné klientely. „Učíme inzerenty, jak s reklamou pracovat, jak psát nativní inzerci," uvedl příklad Ondřej Krišica, manažer oddělení reklamy.

Klíčovým projektem je již zmíněný programatik, do kterého chce Seznam příští rok umístit všechny dostupné reklamní formáty. Ve spolupráci s technologickou firmou Adform tak od června Seznam spustil vlastní DMP (data management platform). Cílem společnosti je získání pozice jedničky na trhu v oblasti programatického nákupu a cílení reklamy. Podle odhadů obchodního týmu má pak programatik mezi lety 2018 až 2020 tvořit okolo 50 procent příjmů z reklamy. 

„Reklamu vnímáme jako přirozenou součást obsahu," vysvětloval dál Švarc. V nativní formě reklamy vidí velký potenciál i díky tomu, že v rostoucí mobilní reklamě mizí prostor na "obtěžování" uživatelů reklamními bannery. Změnami tak projde i služba Sklik. Od září bude spuštěn nový, kombinovaný formát služby, který v ní umožní nativní inzerci.

Seznam má navíc ambice pracovat na odstranění reklamních formátů, které zasahují do obsahu bez vyžádání uživatelů. „Bojujeme proti opakujícím se reklamám," doplnil Krišica.

Další prioritou společnosti jsou video formáty. Podle manažera konzultačního oddělení, Dušana Šimonoviče, už ale nedominuje ve firmě Stream. Stream si nevede špatně, ale všechny ostatní formy videa rostou rychleji," doplnil.

David Začal z oddělení péče o VIP klienty zdůraznil relevanci mobilní reklamy. Snažíme se klientům říkat, že kdo teď zaspí v mobilu, tak bude spát další tři roky. Konkurence ho přejede," podotkl.

Obchodní tým chce věnovat pozornost i reklamě napříč zařízeními. Momentálně je totiž podle specialistů největší výzva doručování obsahu, o který mají uživatelé zájem v konkrétním momentě. Na pořadu dne je tak vyšší relevance a personalizace článků a dalšího obsahu.

„Hlavním cílem pro roky 2018 až 2020 je pomoct inzerentům vytěžit jejich investice do on-line reklamy tak, aby jim přinesla co nejvíc," dodal Švarc.