Nejvyšší správní soud potvrdil pokutu 150 tisíc korun, kterou dostala společnost Kofola za reklamu zobrazující chlapce sjíždějícího tobogan hlavou napřed. Podle názoru Rady pro rozhlasové a televizní vysílání reklama podporuje rizikové chování a porušuje zákon o regulaci reklamy. 

Reklama odvysílaná v roce 2014 propagovala nápoj Jupík Crazy Aqua. Zobrazení hocha sjíždějícího tobogan doprovázel slogan "Tak teď jsi mi dal na frak. Jupík Crazy Aqua - nekro svý nápady".

reklama

Soud se nedávno zabýval reklamou ze stejné série, ve které chlapec s helmou sjížděl kopec na skateboardu. Tehdy justice na rozdíl od vysílací rady dospěla k závěru, že nejde o nic rizikového a pokutu 100 tisíc korun zrušila.

I v případě toboganu soud konstatoval, že jde o běžnou dětskou zábavu. Nicméně zdůraznil, že okolnosti reklamy jsou tentokrát jiné, styl jízdy "na břiše hlavou dolů s připaženýma rukama" není povolený a bezpečný na všech typech toboganů.

Může vést ke zranění, třeba když se v toboganu nebo v bazénu nečekaně vyskytne překážka. "Nebezpečnost předmětné jízdy nadto zvyšuje i připažení rukou k tělu a z toho plynoucí omezená možnost efektivní ochrany hlavy, jakož i rychlost jízdy a způsob dopadu do vody," stojí v rozhodnutí.

Podle soudu mohou reklamy významně ovlivňovat chování dětí, které často napodobují televizní vzory. "Všechny děti přitom nejsou schopny posoudit dovolenost, respektive nebezpečnost napodobovaného jednání. Tyto schopnosti jsou odvislé mj. od věku dítěte, jeho vyspělosti, inteligence atd.," uvedl soud.