Státní pozemkový úřad (SPÚ) si podle pondělního vydání deníku MF Dnes (MFD) najal na propagaci externí agenturu, i když na ni má vlastní oddělení. „Zakázku za 3,6 milionu korun přitom získala firma s nejasnou vlastnickou strukturou,“ uvedl deník na své titulní straně v článku se sugestivním názvem „Úřad dal 4 miliony za reklamu pro 8 diváků“.

„SPÚ s námi spolupracuje na činnostech, které žádný státní úřad nedokáže zajistit vlastními silami. Experti na komunikaci jsou běžně využívanými externími dodavateli ve velké části státní správy, podobně jako se využívají třeba externí IT odborníci,“ vysvětluje Marek Slezák, jednatel agentury Boomerang Communication (BC), která pro SPÚ pracuje.

A dodává, že BC není firmou s nejasnou vlastnickou strukturou, protože jak ve výběrovém řízení pro SPÚ i ve styku s bankou nebo s dalšími klienty musela vždy „doložit svou celkovou a kompletní majetkovou strukturu“.

Na stranu státního úřadu i jeho agentury se staví i Marek Hlavica, výkonný předseda Asociace komunikačních agentur (AKA). „Materiál v MFD vykazuje znaky hrubé neznalosti problematiky. Třeba pohoršlivý tón nad tím, že instituce najímá firmu, když má vlastní oddělení, je toho příkladem. Deník má také plný dům redaktorů a fotografů a nepochybně najímá externisty. Titulek je jednoznačně zavádějící. (…)  Pokud chtěla MFD zjistit skutečný stav věcí, mohla se dotázat nezávislého odborníka,“ řekl pro MAM Hlavica.

MFD ve svém textu napsala, že BC má podle smlouvy z letošního září od úřadu za své služby do konce příštího roku dostat celkem 3,65 milionu korun. Úřad má přitom vlastní oddělení komunikace, ve kterém pracují čtyři lidé. Podle smlouvy, kterou má MFD k dispozici, prý platí pozemkový úřad BC například paušál 30 tisíc korun měsíčně za propagaci na Facebooku a na YouTube, kde má úřad ale jen pouhých osm odběratelů.  

Boomerang podle Slezáka úřadu poskytuje obsahový marketing a další komunikační služby jako většině svých klientů. V tomto případě však agentura musela začít přípravou celkové komunikační strategie a zmapováním toků interní komunikace firmy, která má 1300 zaměstnanců.

„Dál pokračujeme tak, abychom správně a relevantně oslovovali cílové skupiny - od starostů, zastupitelů obcí přes zemědělce a majitele pozemků, až po širokou laickou veřejnost,“ obhajuje práci své firmy Slezák.

Agentura podle něj pro úřad připravuje a obsahem plní řadu komunikačních kanálů jako jsou brožury a letáky, komunikační web pro laickou veřejnost, elektronický newsletter a sociální sítě.

„Málokdo si uvědomuje, jak významnou institucí je SPÚ a naším úkolem je toto změnit. Úřad se nezabývá jen církevními restitucemi, ale má široké programy pro zadržení vody v krajině, komplexní pozemkové úpravy, oblast závlah, sucha, eroze půdy a další. Je jakýmsi strážcem a pomocníkem, který by měl pečovat o naši krajinu,“ uzavírá Slezák.

reklama