reklama

Ve srovnání s rokem 2012 se v letácích zmenšil podíl zboží v cenové kategorii do 50 korun na úkor dražších produktů. Díky ekonomickému růstu jsou totiž zákazníci ochotni připlatit si za dražší produkty a obchodníci si mohou dovolit zařadit do akčních letáků kvalitnější sortiment s vyšší cenou.

Zatímco v roce 2012 mělo cenovku s hodnotou nižší než 50 korun 79,75 procent potravin, v roce 2017 to bylo už jen 75,3 procent. Výsledky přinesla společnost Česká distribuční, která zanalyzovala ceny zboží nabízeného v letácích obchodních řetězců. 

Podle Petra Sikory, ředitele Česká distribuční, má tento vývoj pozitivní dopad jak na obchodníky, tak na dodavatele a producenty. Ti mohou na trh přicházet se zbožím s vyšší přidanou hodnotou. „Výsledky analýzy jsou snad dalším signálem toho, že se slevová spirála dotočila a čeká nás pozvolný návrat k normálu,“ doufá Sikora.

„Pokles není příliš zřetelný, pokud je vyčíslený v procentech, ale pokud si uvědomíme množství zboží, jaké reprezentuje, zjistíme, že jde o téměř dvě stovky produktů,“ upozorňuje Jaroslav Tík, mediální zástupce České distribuční.

Navíc prý výsledek napovídá, že trend se teprve začíná rodit. Celkový vliv inflace na menší počet produktů zařazených do kategorie pod 50 korun, je podle Tíka zanedbatelný.

Analýza také odhalila, že počet zboží nabízeného v letácích obchodních řetězců vzrostl o téměř 28 procent. V září roku 2012 se v nich objevilo 4652 položek, o pět let později to bylo už 5947. Analýza zahrnovala údaje z letáků sedmi nejvýznamnějších obchodních řetězců na českém maloobchodním trhu.

„Už nestačí jen základní druhy produktů od pár značek, ale chceme mít na výběr více značek různé kvality, ceny a složení. Reálně takový sortiment obchody nabízejí už delší dobu, nyní ho však vyhledává větší množství zákazníků, a proto se vyplatí zařadit ho i do letáků,“ radí Tík.

„Stále častěji letáky pracují s emocemi a objevuje se v nich i jiný, další obsah, jako jsou recepty, zábava, ponaučení, ale i prezentace služeb, kterými se obchodník může odlišit od konkurence. Pro zákazníky tak mají letáky vyšší přidanou hodnotu a nejde v nich jen o co nejnižší cenu,“ dodává Tík. V budoucnu by se tak podle něj letáky mohly svým způsobem přiblížit dokonce lifestylovým magazínům.