Rozšiřující se sí restaurací Ambiente bude sázet na originalitu svých nových provozoven. Za každou by měla stát nějaká výrazná osobnost. Třeba jako v případě řezníka Františka Kšány ml., který je tváří prodejny Naše maso. „Nechceme být sítí restaurací, která bude nabízet unifikovaný sortiment,“ řekl na konferenci Forum Media 2017 marketingový šéf Ambiente Filip Šimoník. „My dané restauraci pomůžeme s marketingem, účetnictvím a zaměstnanci,“ vysvětlil. Podle něj bude díky tomu zaručena i dnes tolik žádoucí autenticita.

reklama

Síla značky Ambiente, která se s novou restaurací spojí, prý tomuto přístupu paradoxně škodí. Firma by tak měla být jen jakýmsi „skleníkem“, ve kterém se budou rozvíjet různé gastronomické koncepty.

Do měsíce se má pod křídly Ambiente rozjet v pražském Karlíně podnik Grils, který povede kuchařka Markéta Libánská. Šimoník a jeho marketingový tým pomáhají Libánské s propagací na sociálních sítích, natáčejí s ní videomedailonky, ve kterých Libánská představuje, na co u ní mohou zákazníci těšit.

Hlavní nabídkou bistra bude české kuře grilované na otevřeném ohni. Společně s Libánskou povede Grils i Dominika Flecková, stávající manažerka restaurace Lokál Hamburk.

Koncept Ambiente si zakládá na tom, že je postaven na maximální vstřícnosti k zákazníkovi. Snaží se držet pravidla, že host má vždycky pravdu. „Nikdy se s ním nehádáme. Když mu něco nechutná, jenom se ho zeptáme, jestli na jídle můžeme pro příště něco vylepšit,“ popisoval Šimoník při diskusi na Forum Media. Chu je dost individuální, takže když zákazník trvá na tom, že mu jídlo opravdu nechutná, vrátí mu peníze.

Eska musela vzdát propagaci nejlepšího chleba

Velká očekávání spojená se značkou mohou být dvojsečná. Šimoník přiznal, že restaurace Eska, která pod Ambiente patří, se zprvu „zamilovala“ do představy, že bude produkovat nejlepší chleba v Praze. Ovšem ve chvíli, kdy byla pekárna postavena, Ambiente zjistilo, že odebraná mouka na pečení chleba není vhodná, hodí se spíš na sušenky.

Další překážkou se stala vzduchotechnika v prostoru, která způsobila to, že nekynul kvásek. „Čelili jsme tomu, že celá Praha čekala, že budeme mít super chleba, ale my ho měli jenom dobrý, nic zvláštního. Museli jsme kvůli tomu na rok zastavit komunikaci týkající se chleba,“ řekl Šimoník s tím, že se marketingově přeorientovali na svoje osvědčené produkty, jako jsou třeba limonády.

Poté, co se nakonec podařilo sehnat tu pravou mouku a vyladil se i proces kynutí, se upečené chleby nechaly nafotit fotografem Václavem Jiráskem. Čtyři vybrané snímky následně typograficky zpracovalo Studio Najbrt. „A během tří měsíců jsme dosáhli výrobní kapacity pekárny,“ potvrdil úspěch Šimoník.

Cenotvorbě věnují v Ambiente velkou pozornost. „V Esce je vždy nějaké menší jídlo, které začíná na ceně 150 korun, aby ho mohl ochutnat kdokoliv. Zároveň musíme nabídnout i něco opravdu drahého,“ říká Šimoník. Když přijde velmi movitý člověk, tak ten si už z principu nechce dát nic za 150 korun. Pro něj je přichystána nabídka třeba za 750 korun. „To naše značka to musí umožnit, pokud chceme, aby k nám takovíto lidé chodili. Pokud bychom to neměli, tuto cílovou skupinu si od sebe odřízneme.“

Tři rohlíky na Facebooku

Zatímco Ambiente je na sociálních sítích jako doma, jiné pekařství si k nim cestu nejdřív muselo najít. Antonínovo pekařství podle svého zakladatele Antonína Kokeše investovalo do pekárny 10 milionů korun. Zato náklady na marketing byly v podstatě nulové.

„Do těchto věcí neinvestujeme, protože vidíme, že šíření našeho jména probíhá skoro samo,“ řekl Kokeš během úterní debaty na Forum Media. Zpočátku se bránil i založení firemního facebookového profilu. Nevěděl, proč by zrovna pekárna měla být na sociálních sítích. „To tam jako budou lidé psát, že si koupili tři rohlíky?“ divil se.

Dnes už se těmto příspěvkům, které se na profilu skutečně objevují, nediví. Co se podnikatelských plánů Antonína Kokeše týče, cílem je otevřít v Praze postupně deset provozoven. Kokeš se pro tento počet rozhodl čistě pocitově. Pro hlavní město mu prý přišel jako hezké číslo.

Konference Forum Media potrvá do 24. listopadu. Sledujte ji na sociálních sítích prostřednictvím hashtagu #fm2017, na facebookovém profilu Marketing & Media a na twitterovém účtu @MarketingaMedia. Podrobnosti přinese také Marketing & Media v čísle 48/2017, které vychází 27. listopadu.