Epidemie digitální roztěkanosti přichází. Nejohroženější jsou marketéři, počítačoví odborníci nebo zaměstnanci call center. Na problém nedávno upozornil ve svém tématu týdeník Ekonom. MAM se rozhodl zjistit, jak jsou na tom s narušenou pozorností a "digitálním detoxem" lidé z marketingu a médií.

V on-line anketě se nakonec sešlo 264 odpovědí.

Potvrdilo se, že marketéři na sítích standardně tráví více než tři hodiny denně. Méně je to většinou jen v případech, když nemají na starosti firemní profily.

Nejvíc času tráví na sítích zaměstnanci v reklamních agenturách. Mohou si to zdůvodnit tím, že i na osobních profilech jsou pořád "v práci". Jen 14 procent dotázaných totiž připustilo, že přes svůj osobní profil nikdy neřešili pracovní záležitosti.

Respondenti spíš uváděli, že se jim hranice mezi osobním životem a prací stírá. Každý třetí řeší pracovní záležitosti přes osobní profily na sítích denně.

reklama

V otevřené otázce jsme se ptali, zda se sociální sítě snažili někdy omezit. Třetina respondentů tvrdila, že se o to nikdy vědomě nepokoušeli. Účastníci ankety ale často uváděli, že na sítě zapomenou, pokud dělají "něco zajímavějšího" nebo cíleně nechají mobilní telefon doma.

Užívejte si život bez internetu

"Pokud to jde, snažím sociálním sítím věnovat co nejmíň pozornosti. Ale třeba na výletě pořizuji fotky s tím, že je dám na Instagram," popisuje Simona Beránková, manažerka sociálních sítí vydavatelství Economia. Facebook pravidelně kontroluje ve chvílích prostojů, tedy když čeká ve frontě, nebo jede v autobuse. Ale na dovolené se dokáže od Facebooku úplně odpoutat.

I zapálení experti na sociální sítě by ale neměli zapomínat na "digitální detox", jinak se z pracovního návyku stane problém. "Neexistuje přesná hranice, která odděluje běžné užívání telefonu a závislost," podotýká Karel Nešpor, psychiatr specializující se na léčení různých druhů závislostí.

Vodítkem může být společný rys všech návykových nemocí v podobě zhoršeného sebeovládání. "Takový člověk se potom mobilem zabývá, i když by se měl věnovat zákazníkovi. A pak v tom pokračuje přesto, že mu hrozí vyhazov," vysvětluje lékař.

Lidem, kteří se snaží omezit čas na internetu, radí pracovat pokud možno off-line, odstranit si rizikové záložky, vyhýbat se internetovým diskusím a prokrastinaci v podobě bezcílného surfování.

Konzultant poradenské firmy Grow Job LukᚠHána přidává další tipy: "Nebojte se, že vám něco unikne, užívejte si být off-line," říká a dodává: "Začněte postupně, třeba jen s deseti minutami bez připojení denně."

Podle Hány také pomáhá vypnout notifikace na mobilu a tabletu, vyčlenit si čas na e-maily a další zprávy a už se k nim později nevracet. Největší výzvou je naučit se trénovat svoji odolnost vůči nejrůznějším vyrušením moderními technologiemi.

Snažili jste se někdy omezit čas, který trávíte na sociálních sítích? Pokud ano, jak se vám to dařilo?

  • Vždy jen jednorázově: dovolená, víkendy. Moje maximum bylo tři týdny bez sociálních médií.
  • Ano, opustil jsem Google+.
  • Šlo to o něco lépe, než když jsem se pokoušel omezit čas s alkoholem.
  • Nedařilo, protože ze zvědavosti jsem tam pak stejně musela strávit víc času, abych zkoukla všechno zpětně.
  • Musel bych zahodit telefon do řeky:).
  • Mám vnitřní kuchyňský budík. Vím automaticky, kdy to stačí.
  • Zatím ne. Pouze ho omezuji, když jsem v přírodě nebo někde na cestách a s přáteli.
  • Dařilo, ale člověk měl pocit úbytku kontaktu.
  • Ano, využívám rozšíření jako Kill News Feed.
  • Ano, právě jsem u konce výzvy 30 dní nepoužívat Facebook, Instagram a 9gag. Dosavadní zážitky jsem sepsal na svou facebookovou zeď...

Zdroj: anketa MAM 10.–13. 9. 2017, 264 respondentů