Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se nemusí omlouvat PR agentuře Bison & Rose za to, že ji spojil s výrobou fotomontáže, na níž byl ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) zachycen s nahou dívkou. Zamítnutí žaloby Krajským soudem v Praze pravomocně potvrdil odvolací pražský vrchní soud.

Babišův výrok podle soudu nebyl skutkovým tvrzením, ale hodnotícím postojem, navíc měl reálný základ. Rozsudek je pravomocný, Vladimír Bystrov z Bison & Rose ale ČTK řekl, že firma podá dovolání k Nejvyššímu soudu.

reklama

 

Firma Babiše žalovala kvůli výroku v několika médiích, kde šéf hnutí ANO řekl, že fotomontហje "nějaká provokace z pera Bison & Rose". Firma se proti spojení s politikou ohradila, žalobou chtěla dosáhnout zveřejnění omluvy v deníku Právo a na webech Respekt, Neovlivní.cz a Novinky.cz.

Původně žádali Bison & Rose zveřejnění omluvy i ve zprávách televize Prima a Českého rozhlasu, tento požadavek právní zástupce agentury stáhl.

Podle soudce Jiřího Čurdy je Babišův výrok hodnotícím soudem, a není proto nutné prokazovat jeho pravdivost. Navíc má reálný základ - agenturu spoluvlastní Miloš Růžička, který je Chovancovým poradcem.

Bison & Rose spojení s politikou odmítá. "Je rozdíl mezi agenturou Bison & Rose a Milošem Růžičkou, který jedná a vystupuje svým jménem," řekl u soudu zástupce firmy LukᚠWimětal.

"I když písemné odůvodnění zatím nemáme, s ústním hodnocením, které zaznělo u soudu nesouhlasíme. Máme proto v úmyslu využít možnosti dovolání k Nejvyššímu soudu," uvedl na dotaz ČTK zástupce agentury Bystrov.

Podle Babišova právníka musí být firma připravena na kritiku, pokud její člen poskytuje ministru vnitra poradenské služby. Podle jeho názoru kauzu vyvolal Chovanec tím, že fotomontហsám zveřejnil a z výroby podle advokáta obvinil lidi z okruhu hnutí ANO.

Chovanec fotografii zveřejnil na Twitteru v říjnu 2015. Tvrdil že si ji objednali "pracovníci jistého vydavatelství" s cílem ho kompromitovat. Naznačil, že může jít o útok z okruhu vládního hnutí ANO, jehož předseda a vicepremiér Andrej Babiš byl tehdy přes skupinu Agrofert majitelem mediální společnosti Mafra.

Babiš počátkem letošního roku převedl Agrofert do svěřenských fondů. Společnost Mafra tvrdila, že inkriminovaný snímek přišel do redakce webu Expres.cz, který provozuje.

Bison & Rose vede s Babišem a s vydavatelstvím Mafra několik soudních sporů. Minulý týden vydal v jednom z nich Krajský soud v Praze zatím nepravomocné předběžné opatření, podle kterého Babiš nemá nadále tvrdit, že PR agentura Bison & Rose ovlivňuje či ovládá Českou televizi, vydavatelství Economia, ministerstvo vnitra nebo premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD).

Předběžné opatření také Babišovi nařizuje, aby až do rozhodnutí o žalobě jako celku neoznačoval Bison & Rose za lobbistickou agenturu, manipulátory či provokatéry.