Zákazníci řetězce Starbucks bez vlastního hrnku nebo termosky budou mít v centru Londýna dražší všechny horké nápoje. Od února si firma bude ve zhruba pětadvaceti provozovnách účtovat přirážku za jednorázový kelímek ve výši pěti pencí (přibližně 1,50 Kč).

Nadále bude podobně jako konkurenční kavárny poskytovat slevu 25 pencí těm, kteří budou mít svůj hrnek. O tu je ale jen malý zájem, svou nádobu si nosí jen necelá dvě procenta zákazníků.

reklama

Výnosy z přirážky za papírový kelímek věnuje Starbucks na charitu.

Celý projekt je zatím ve zkušebním provozu. Řetězec se tím připravuje na plánovanou ekologickou daň, která už získala lidovou přezdívku "daň z latté". Její zavedení doporučil vládě sněmovní výbor pro životní prostředí. Mělo by jít o nejméně 25 pencí za každý jednorázový kelímek na kávu.

Britové ročně použijí asi 2,5 miliardy kelímků, jenže je pak vyhodí do běžného odpadu a skoro je nerecyklují. Parlamentní výbor dokonce navrhuje jejich úplný zákaz, pokud se je do pěti let lidé nenaučí recyklovat.

Výnosy z nové daně by měly pokrýt náklady na recyklaci. Kelímky s kávou mají papírovou a plastovou část, podle BBC jsou ale v celé Británii jen tři provozy, které je dokážou oddělit.