Asociace komunikačních agentur se prostřednictvím průzkumu společnosti Nielsen Admosphere ohlédla za 25 lety české reklamy. Právě čtvrt století existence totiž tato nejstarší a nejvlivnější profesní organizace v oblasti reklamy a komerční komunikace slaví.

Dvě třetiny respondentů mají za to, že úroveň české reklamy za posledních 25 let stoupla. Podobně situaci hodnotí i ti, kteří vzhledem ke svému věku neměli možnost to posoudit z vlastní zkušenosti.

Nadpoloviční většina respondentů od reklamy očekává informaci o vlastnostech výrobku nebo služby a také humor a nadsázku. Na tu si potrpí zejména vysokoškoláci. Zhruba 40 procent spotřebitelů pak čeká i informaci o ceně.

reklama

Jen řádově procenta si lidé potrpí na známé herce v reklamě. Nejvíce to ocení respondenti mezi 18 a 24 lety (13 procent).

Výzkum se ptal i na to, kde má šance zaujmout nejvíce. Stále vede se 40 procenty televize. A to bez ohledu na věk nebo velikost bydliště. U skupiny 18-24 let je nicméně vyšší procento dopovědí ve prospěch internetu (25 procent) a počet kladných odpovědí stoupá mírně s dosaženým vzděláním.

Nejhůře si vede kinoreklama a reklama v rozhlase (1 – 4 procenta).

Zajímavé jsou i odpovědi na otázku, kde nás reklama zaujme nejméně. I zde vítězí televize se 17 procenty. 13 procent dotázaných nezaujme reklama v tisku a ve venkovních mediích jako jsou citylighty nebo billboardy.

Ukazuje se, že ačkoliv má televize své věrné masové publikum, nemalé procento respondentů se bez ní obejde.

Výzkum AKA nenahrazuje podrobné výzkumy sledovanosti médií. Ale s nedávným výzkumem, který mapoval zájem mladých lidí o práci v reklamě a komunikaci, vytváří představu o tom, jak veřejnost nahlíží na obor, který je v jejich životě všudypřítomný.

Opojení reklamou z počátku devadesátých let je dávno pryč. Nicméně nové formy zejména digitální komunikace přinesly informace a zábavu s komerčním obsahem, které mnoho lidí ani jako reklamu nevnímá.

„Česká moderní reklama se z bodu nula za posledních 25 let dostala na evropský standard. Svědčí o tom úspěchy v mezinárodních soutěžích kreativity i efektivity,“ říká výkonný předseda AKA Marek Hlavica.

Reklama je indikátorem i pohonem ekonomického růstu. Podle loňské studie Deloitte se každé euro vložené do reklamy zhodnotí sedmikrát v HDP ekonomiky Evropské unie. Tuzemský trh druhým rokem prudce roste, což meziročně zvedá cenu služeb i náklady na práci v tomto odvětví zhruba o 20 procent.

Od kvalitní reklamy očekávám...
Základ: Celý vzorek Celkem Humor a nadsázku Informaci o produktu/službě Informaci o ceně Speciální nabídku (sleva, akce, soutěž) Umělecké ztvárnění Interaktivitu (na Internetu) Využití moderních technologií Atraktivní, známé herce Něco jiného Nic od reklamy neočekávám
Celkem 511 60% 64% 43% 33% 23% 8% 18% 5% 3% 8%
Pohlaví Muž 257 62% 60% 41% 29% 25% 9% 20% 6% 5% 8%
Žena 254 59% 69% 46% 37% 21% 6% 16% 5% 2% 8%
Věk 18-24 let 53 56% 60% 44% 34% 32% 11% 21% 13% 0% 6%
25-34 let 105 65% 70% 48% 33% 27% 10% 22% 7% 4% 2%
35-44 let 130 63% 63% 35% 32% 22% 7% 15% 3% 5% 6%
45-54 let 98 62% 63% 39% 35% 26% 7% 18% 5% 1% 9%
55 a více let 125 54% 64% 51% 32% 13% 5% 16% 3% 5% 15%
Nejvyšší dokončené vzdělání ZŠ/SŠ bez maturity 177 54% 58% 48% 35% 15% 7% 19% 7% 4% 11%
SŠ s maturitou 205 60% 66% 40% 33% 27% 9% 20% 5% 2% 7%
VŠ/VOŠ 129 70% 69% 42% 29% 27% 6% 13% 3% 5% 5%
Oblast ČR Praha a Středočeský kraj 138 62% 59% 45% 32% 25% 9% 18% 4% 3% 7%
Čechy 203 59% 66% 44% 31% 22% 9% 17% 4% 5% 8%
Morava 170 60% 67% 41% 36% 21% 5% 20% 7% 2% 8%
Velikost obce Vesnice 182 54% 62% 45% 32% 23% 9% 19% 5% 3% 8%
Malá a střední města 199 62% 65% 45% 34% 21% 6% 19% 6% 3% 8%
Velká města 130 68% 66% 38% 32% 24% 7% 16% 4% 4% 7%