Nový šéf komunikační skupiny Publicis Groupe Arthur Sadoun na festivalu Cannes Lions zaskočil odbornou veřejnost a zejména jeho organizátory, když prohlásil, že všechny agentury jeho skupiny se na celý jeden rok přestanou účastnit reklamních a marketingových soutěží, festivalů a veletrhů.

Sadoun to zdůvodnil tím, že jeho skupina – která zahrnuje agenturní sítě jako Publicis, Leo Burnett a Saatchi & Saatchi – chce šetřit náklady a soustředit se "na vývoj a implementaci na principu umělé inteligence pracující sdílené platformy Marcel", na jejíž bázi má Publicis do budoucna fungovat.

Své pochyby o smysluplnosti festivalu v návaznosti na to vyjádřil i Martin Sorrell, šéf největšího a aktuálně nejúspěšnějšího komunikačního holdingu na světě WPP. Podle Sorrella se festival stal příliš velký a jeho obsah roztříštěný.

Cannes v červnu je prý taky prostě příliš drahé. I tak silná komunikační skupina jako WPP je – zahrnuje agenturní sítě Ogilvy & Mather, Young & Rubicam nebo Grey – podle Sorrella letos do Cannes vyslala jen 500 lidí, polovinu toho, co v posledních letech. Podobná akce komunikačního průmyslu by se podle Sorrella mohla klidně konat kdekoliv jinde – v New Yorku, Londýně, Paříži nebo Berlíně.

„Naši klienti chtějí víc za méně peněz. Ale Cannes je čím dál dražší. Je to stroj na výrobu peněz. To nejde dohromady. Myslím, že organizátoři by se nad tím měli zamyslet,“ řekl Sorrell na akci pořádané britským deníkem Financial Times.

„Každá naše agentura a její klienti procházejí rozsáhlými technologickými, strukturálními a koncepčními změnami. Tím by si mělo projít i Cannes,“ dodal Sorrell při setkání s novináři v tiskovém centru festivalu.   

Organizátoři festivalu, který vlastní skupina Ascential Events, na slova šéfů dvou velkých komunikačních holdingů zareagovali promptně a oznámili vytvoření poradního výboru, který má "pomoci formovat budoucí podobu festivalu tak, aby odpovídal potřebám reklamního průmyslu".

Zasedat v něm mají představitelé velkých zadavatelů reklamy a předních komunikačních agentur a sítí. Podle tiskového prohlášení ochotu podílet se na jeho práci už potvrdili marketingoví šéfové takových výrobců a značek jako jsou Procter & Gamble, Unilever, Burger King nebo Heineken.

Osmidenní festival Cannes Lions skončil v sobotu večer slavnostním gala, na kterém byly předány ceny v  nejprestižnějších kategoriích. Grand Prix v  kategorii Film získal spot We’re the Superhumans, pokračování kampaně na podporu paralympijády, které připravilo in-house kreativní oddělení britské televizní stanice Channel 4 s produkcí Blink a režisérem Dougalem Wilsonem.

reklama


V kategorii Titanum získal Grand Prix projekt Fearless Girl - tedy socha dívky instalovaná naproti bronzové soše býka na newyorské Wall Street. Byla to čtvrtá Grand Prix, kterou za tento projekt dostala agentura McCann New York, která jej do soutěže přihlásila.  

Mimořádné ocenění za celoživotní přínos pro reklamu převzal David Droga, zakladatel a kreativní ředitel agentury Droga5, který za svou kariéru vyhrál v Cannes víc než 70 zlatých ocenění.

Marketérem roku byl jmenován Burger King. Nejúspěšnější reklamní sítí se stala BBDO Worldwide, následovaná Ogilvy & Mather a McCann Worldgroup. Titul Agentura roku získala Clemenger BBDO Melbourne, druhá byla AlmapBBDO ze Sao Paula a třetí McCann New York.