"Lidé trpící demencí dělají často velmi bizarní věci. Ztrácejí se, z nákupu přijdou s deseti chleby, neznají hodnotu peněz, objednávají zboží z reklam, protože jim pán z obrazovky řekl, že si ho mají objednat. Trpí tím nejen oni sami, ale také jejich okolí. Péče o takové lidi je velmi náročná a vyčerpávající. Často je nad síly příbuzných," vysvětluje myšlenku kampaně ředitelka Pečovatelského centra Praha 7 Marie Hronová.

Pečovatelské centrum se proto rozhodlo vytvořit kampaň, jejíž cílem je mýtus, že umístění příbuzného do stacionáře je osobním selháním, vyvrátit. Vybralo dva příklady typického chování z reálného života, se kterými se ve své praxi jeho pracovníci skutečně setkali. Jedním je ztracená babička, která v zimě jen v lehkém oblečení krmí labutě na břehu Vltavy. Druhým je dědeček s nákupní taškou plnou bochníků chleba. Záměrem kampaně je ukázat, že mají odborníci z Pečovatelského centra s takovým druhem chování zkušenosti a že dobře rozumí pocitům, které zažívají příbuzní.

reklama

Kromě letáků, plakátů a reklam ve veřejné dopravě se během dubna setkáte i s instalacemi ve veřejném prostoru. Na území Prahy 7 bude rozmístěno několik chodítek a tašek natřených výraznou reflexní barvou.

"Uvědomujeme si, že počty lidí s demencí v naší společnosti stále rostou. Dle dostupných údajů aktuálně trpí touto poruchou okolo jednoho a půl procenta občanů," říká Silvie Kratochvílová, radní MČ Praha 7.

Kromě služeb denního stacionáře nabízí Pečovatelské centrum i pravidelná setkání pro všechny pečující s názvem Čaje o páté. Lidé, kteří se starají o dlouhodobě nemocné příbuzné, si zde mohou nejen popovídat a sdílet své strasti i radosti, ale získají i odborné rady a celou řadu dalších cenných informací.