Provozovatel placeného televizního vysílání Sky pohrozil, že by mohl ukončit vysílání zpravodajského kanálu Sky News, pokud by jeho vlastnictví znamenalo překážku pro završení transakce s americkou firmou 21st Century Fox mediálního magnáta Ruperta Murdocha.

Ta za 61 procent akcií Sky nabídla 11,7 miliardy liber (340 miliard Kč). Britský antimonopolní úřad (CMA) zkoumá, zda to Murdochově impériu nedává až příliš velký vliv na britská média.

reklama

V souvislosti s oznámením firmy Sky někteří kritici tvrdí, že podnik se tím snaží regulační orgány vydírat, uvedla agentura AP.

Společnost Sky uvedla, že akcionáři ji mohou přinutit, aby přehodnotila budoucnost Sky News, pokud na tom schválení dohody vázne.

Oponenti akvizice se obávají, že Murdoch a jeho rodina budou mít příliš vekou moc nad britskými zpravodajskými médii, nebo už dnes kontrolují přední listy The Times a The Sun. Zpravodajství Sky News široce informuje o politickém dění v Británii a je protiváhou dominantní pozici BBC na britském mediálním trhu.

Americká společnost Fox v televizi Sky už dlouho vlastní 39 procent akcií a na jejím úplném převzetí se dohodla loni v prosinci. Fox byla součástí Murdochovy skupiny News Corporation, která o koupi celé tehdejší BSkyB usilovala už před šesti lety.

Od tohoto záměru ale ustoupila kvůli skandálu kolem odposlechů, jež praktikoval bulvární týdeník News of the World z Murdochovy skupiny.

Odpůrci dohody poukazují právě na to, že toto provinění spolu s obviněním americké televizní sítě Fox News z rasové diskriminace a sexuálního obtěžování je jasným důkazem, že převzetí není ve veřejném zájmu.

Sky, která přenáší zápasy fotbalové Premier League i třeba seriál Hra o trůny, je s počtem 22,5 milionu zákazníků v Británii, Irsku, Německu, Rakousku a v Itálii evropskou vysílací velmocí. Proti 21st Century Fox, která má zhruba 1,8 miliardy klientů na všech kontinentem, je ale poměrně malá.