Sledovanost televizí v létě kvůli dovoleným a reprízovanému programu klesá až o čtvrtinu. Víc se daří menším, úzce zaměřeným stanicím. Jejich podíl se v minulém týdnu proti červnu zvýšil o 1,2 procentního bodu na 6,6 procenta.

Vyplývá to z údajů Asociace televizních organizací.

„Zatímco v zimních měsících bychom našli v hlavním vysílacím čase před televizní obrazovkou až 40 procent dospělých, v létě klesá jejich počet až na 30 procent. Není bez zajímavosti, že v létě klesá podíl sledovanosti hlavních komerčních televizních stanic oproti veřejnoprávním kanálům, a lze dlouhodobě vysledovat například i lehký nárůst podílu na celkové letní sledovanosti u ČT24,“ uvedl Martin Junek ze společnosti DCIT, která dodává software pro plánování televizního vysílání.

reklama

Například Nova zaznamenala pokles podílu na sledovanosti z více než 20 procent za celý červen na 16 procent v minulém týdnu, Prima o 1,5 procentního bodu na 11,2 procenta. ČT1 naopak posílila ze 14,2 procenta v červnu na 15,5 procenta.

„Zatímco v průběhu roku se celoplošné televizní stanice chlubí nejrůznějšími rekordy a obří sledovaností přesahující nezřídka i milion diváků, léto jim nepřeje. Milionová hranice je i pro nejsilnější hráče těžko udržitelná. Běžně se tak stává, že do top deseti pořadů velkých televizí se dostanou i ty, které vidělo méně než půl milionu diváků, což v průběhu roku není obvyklé,“ uvedla Erika Luzsicza z distribuční společnosti Axocom.

Naopak tematické kanály si své průměry udržují i v létě. Ty sice vykazují díky velké šíři nabídky a nutnosti předplatného poměrově menší počty diváků, než celoplošně a zdarma vysílané stanice, zato mají stabilnější základnu bez ohledu na roční období.

„Specializovaným kanálům nahrává v létě i to, že lidé chtějí relaxovat, takže je táhnou seriály, filmy či reality show. Zpravodajství a seriózní věci jdou stranou, lidé jsou naladěni na zábavu,“ dodala Luzsicza.