V reakci na pokusy ovlivnit přes internet loňské prezidentské volby v USA předložili američtí senátoři v Kongresu návrh na regulaci politické reklamy v televizi, rozhlasu, tištěných médiích a na sociálních sítích.

Návrh zákona o "čestné reklamě" předložili ve čtvrtek demokratičtí senátoři Amy Klobucharová a Mark Warner a jejich republikánský kolega a vyhlášený kritik Ruska John McCain.

reklama

Návrh zákona podle agentury Reuters doplňuje už platnou regulační legislativu zejména tím, že by se měl rozšířit i na komunikační platformy Twitter a Facebook a na reklamu na internetových stránkách, například u vyhledavače Google.

Návrh obsahuje nařízení, které ukládá digitálním platformám s návštěvností víc než 500 milionů zhlédnutí měsíčně vést veřejně přístupný seznam o všech reklamních zakázkách objednaných za víc než 500 dolarů (asi 11 000 korun).

Sociální sítě a internetové portály by měly zajistit, aby cizinci a cizí státy nezadávali reklamy ovlivňující americké volební procedury a mínění voličů. Obdobný návrh mají na stole z iniciativy poslanců Mika Coffmana a Dereka Kilmera i poslanci Sněmovny reprezentantů.

Podle agentury Reuters zatím není jasné, jakou bude mít návrh v obou parlamentních komorách podporu a kdy se o něm bude hlasovat. Manažeři sociálních sítí se snaží lobbovat za to, aby byl návrh pozměněn nebo vůbec stažen. Argumentují tím, že jsou povinni chránit osobní údaje svých klientů.S Kongresem jsou ale prý ochotni spolupracovat.