Čisté příjmy českých PR agentur loni klesly o desetinu na 638 milionů korun. Celkově firmy z oblasti public relations utržily 1,1 miliardy korun, což je meziročně přibližně stejně. Vyplývá to z průzkumu STEM/MARK, který zveřejnila Asociace PR agentur (APRA), a loňského průzkumu KPMG. Členové asociace reprezentují asi 80 procent celkového trhu PR.

Agentury jsou optimistické a 54 procent z nich se domnívá, že letošní rok pro ně bude úspěšnější než loňský. "Trh PR zažívá zdravý růst založený na rostoucí spotřebě domácností a silném růstu ekonomiky. Lidé více utrácejí, firmy hledají zaměstnance, veřejnost je stále aktivnější a vlivnější. Pokud nenastane nějaký vnější ekonomický otřes, věřím v dlouhé období růstu," uvedl předseda APRA Jan Kučmáš.

reklama

Ceny, které agentury účtují klientům, loni stagnovaly a většina agentur zachovala ceny na úrovni roku 2015. Mzdy v odvětví mírně vzrostly, 40 procent agentur hlásí jejich růst do deseti procent. Naprostá většina firem předpokládá, že platy porostou i v letošním roce.

"Úzce to souvisí s nedostatkem lidí na trhu, pro PR agentury je stále obtížné najít vhodné zaměstnance, nové talenty. V otázce největších výzev pro agentury se na prvním místě umístil právě nábor zaměstnanců, největší výzvou je pro 53 procent agentur APRA, a hned na druhém místě skončila udržitelnost zaměstnanců se 40 procenty," uvedla Kateřina Tučková ze STEM/MARK.

V drtivé většině případů hledají agentury nové pracovníky mezi novináři (73 procent agentur), v absolventských programech (47 procent) a u konkurence (47 procent).

Největší nárůst zakázek hlásí agentury v oblasti sociálních médií a vedení komunit (53 procent) a očekávají, že tato oblast poroste i nadále. Na druhém místě skončily klasické vztahy s médii (media relations), kde nárůst zakázek hlásí 47 procent agentur. Na třetím místě jsou vytváření multimediálního obsahu a také poptávka po konzultacích.