Personální agentura Grafton Recruitment zveřejnila výsledky rozsáhlého průzkumu mezd ve 14 českých regionech. Napříč trhem platí, že velmi nízká nezaměstnanost nutí zaměstnavatele nejen přehodnocovat nabídku benefitů, ale také navyšovat mzdy.

„Volných uchazečů o práci je minimum, počet nabízených pozic oproti tomu silně roste a růst bude i v roce 2017. Zaměstnavatelé tedy vedle zvyšování mezd a benefitů musejí přemýšlet i o způsobech, jak své zaměstnance motivovat a prohlubovat jejich loajalitu,“ uvedl k průzkumu obchodní ředitel Graftonu Martin Ježek.

reklama

Ve firmách se mění pracovní prostředí, objevují se relaxační zóny nebo nabídky sportovního a společenského vyžití. Atmosféra v zaměstnání je důležitá zejména pro mladou generaci uchazečů.

Podle Graftonu se nadále prohlubuje poptávka po IT specialistech a zvyšuje se nedostatek vývojářů, včetně oblasti mobilních a webových aplikací. Chybí také datoví analytici, specialisté na dolování informací a propojování dat.

„V oboru obchodu a marketingu se projevuje nový trend. Stále častěji dávají firmy do pozadí požadavek na vysokoškolské vzdělání, což je ovšem kompenzováno relevantní praxí,“ uvádí se ve výzkumu. Klíčové jsou prodejní dovednosti, dále rozhodují jazyková vybavenost, příjemné vystupování a zákaznický servis.

Dalším trendem v oblasti obchodu je zvyšování fixních platů u vyšších pozic (typu key account manager), přičemž bonusy jsou menší a jsou vypláceny na kvartální, popřípadě roční bázi.

V oblasti marketingu se od kandidátů vyžaduje hluboká znalost oboru, často s přesahem do IT, výborné komunikační dovednosti a kreativita. Plynulá angličtina je nezbytná pro většinu marketingových pozic.

Mzdové rozdíly regionálně existují, ale nejsou nijak výrazné. Například hojně poptávaný digitální marketingový specialista si dnes vydělá v Praze i v Brně až 50 000 Kč, v Českých Budějovicích, Plzni či Liberci 45 000 Kč, v Ostravě 40 000 a ve Zlíně 37 000 Kč.

Průzkum Graftonu proběhl v průběhu 1. čtvrtletí roku 2017 ve všech 14 pobočkách společnosti. Prezentovaná data vycházejí zejména z nástupních mezd uchazečů, kterým Grafton zprostředkoval zaměstnání, a dále z poptávek firem o vyhledání zaměstnanců.