Do roku 2018 bude každý rok půl miliardy lahví produktů péče o vlasy vyráběno z recyklovaného plastu, slibuje společnost Procter & Gamble. Na trh během roku uvede do francouzského řetězce Carrefour šampony značky Head & Shoulders (H&S) v plastovém obalu, který bude ze čtvrtiny vyroben z recyklovaného odpadního plastu z pláží.

Lahev šamponu ze čtvrtiny tvoří odpadní plasty z plážíCelkově to obnáší 2600 tun recyklovaného plastu ročně. „Cítili jsme, že nejprodávanější šamponová značka by měla udávat směr rovněž u inovací v oblasti udržitelnosti, a víme také, že naše iniciativa bude ke stejnému kroku motivovat celé odvětví,“ uvedla Lisa Jenningsová, viceprezidentka značky H&S. 

reklama

S ekologickou inovací obalů ovšem P&G nepřichází jediný, ekolahve vyráběné z jedné třetiny z rostlinných zdrojů využívá třeba Coca-Cola či Karlovarské minerální vody

„Můžeme říct, že se jedná o celosvětový trend, kdy spotřebitelé častěji vyhledávají ekologické obaly nebo obaly vyrobené z recyklovaného materiálu,“ přidává se Kateřina Eliášová, manažerka komunikace české Coca-Coly. „Podle našich průzkumů je původ obalů vždy faktor, který spotřebitel vnímá pozitivně,“ dodává mediální zástupce KMV Pavel Novák.

A s rozmachem trendu pití kávy z kelímků či plastových kapslí narůstá otázka, kam s tímto odpadem. Nespresso, značka prémiové kávy z portofila skupiny Nestlé, v této souvislosti vyzdvihuje, že je v současnosti firma schopna sesbírat 80 % všech prodaných kapslí za účelem recyklace.

Recyklace je fajn, ale PET si obhájíme

Bonaqua TwistProjekt pro Head & Shoulders si klade za cíl především zviditelnit nové přístupy ke zpracování odpadů. Další inovace jsou na evropském trhu plánovány například pro značky Ariel a Lenor, což P&G hodlá komunikovat přes mix vybraných médií.

Značky vedou k používání recyklovaných obalů i čistě ekonomické důvody. Konkrétně cena ropy na světových trzích. „Čím jsou ceny ropy vyšší, tím více se finančně vyplatí použít na výrobu recyklát,“ říká za Coca-Colu Eliášová. Obal ale musí splnit podmínky pro skladování, přepravu a podobně. 

Pod Coca-Colu patří například značka vody Bonaqua, kterou firma stáčí do ekologicky šetrných lahví Plant Bottle a Twist. Upozorňuje na ně v televizní reklamě i přímo v obchodech.

Karlovarské minerální vody v pilotním projektu zkouší ekologické lahve, kde je třetina plastu nahrazena rostlinnou složkou pocházející ze zpracování cukrové třtiny. V uplynulých letech na podobné inovace věnovaly desítky milionů korun. „Dovolte nám ale obhájit i klasický PET. Češi jsou navíc mistři ve třídění odpadu, takže se recykluje 7 z 10 PET lahví. PET je tak v tomto směru ekologičtější než jiné materiály,“ vzkazuje Pavel Novák. 

Lepší káva do hrnku

Řetězce prodávající kávu do kelímku a společnosti vyrábějící nápojové kapsle se budou muset v dohledné době s výzvou recyklace vypořádat také. Příklad Nespressa je zatím spíše ojedinělý. Jak uvedl týdeník Respekt, nese s sebou fenomén kávy do kelímku enormní zátěž na zpracování odpadů.

I do zdánlivě vypadajících papírových kelímků je přidáván polyetylen, aby nápoj neprotékal.

Některá německá města se proto rozhodla, že se růst hory módního odpadu pokusí alespoň zpomalit. V německém Frieburgu například několik desítek podniků účtuje k ceně nápoje ještě zálohu. A Hamburku už si zaměstnanci úřadů neuvaří kávu z kapslí.

Rychlý a oblíbený způsob přípravy kávy produkuje tak velké množství neřešitelného odpadu, že ho tamní samospráva jednoduše zakázala. Bude zajímavé sledovat, kdy se otázka recyklace kelímků dostane do CSR & PR projektů fastfoodových řetězců.