Už několik dnů se napříč sociálními sítěmi šíří videa několika českých youtuberů, které údajně oslovil jeden z dovozců BMW, aby se za nezvyklých podmínek stali ambasadory značky.

Podle zveřejněných e-mailů požadoval marketingový manažer firmy Invelt Jiří Haberle, aby youtubeři aktivně pomlouvali konkurenční značky z koncernu Volkswagen. Kampaň měla „zvýšit povědomí o značce BMW mezi teenagery“ a představit novinky na rok 2017.

reklama

Youtubeři se měli stát ambasadory BMW Invelt výměnou za zapůjčení auta BMW X1. Za to měli značku dvakrát do měsíce zmínit ve svých videích, odrazovat diváky od nákupu jiných aut, natáčet videa z jízdy a fotit se s vozem na Instagram.

Veškerý servis a pojištění by si ale platili sami, směli by ujet maximálně 500 km za měsíc kvůli opotřebení brzdových destiček, nesměli by se vzdálit z Prahy ani převážet předměty t잚í než 30 kilogramů a e-mail také výslovně zakazoval sex v autě.

Screenshoty e-mailů zveřejnil youtuber Jakub Smrek alias FreeScoot. Podle něj nabídka přišla už 29. července několika youtuberům najednou, například Carly Kirstenové nebo Danielu Sonnleitnerovi (TVTwixx). Sonnleitner ji stejně jako Smrek odmítnul.

Kirstenová naopak 18. prosince publikovala video o „splnění celoživotního snu“ v BMW Invelt. „Asi by mi bylo jedno, čím jezdím, kdyby pro mě auto bylo jen dopravní prostředek,“ říká ve videu, které má přes 300 tisíc zhlédnutí a ve kterém se objevuje i několik dalších populárních youtuberů.

Z videa je zřejmé, že natáčení proběhlo přímo v showroomu. Prodejce před kamerou slavnostně předává klíčky, skoro čtyřminutový klip končí nočními záběry na prodejnu a slibem dalších videí ve spojitosti s autem.

Invelt jakoukoliv e-mailovou komunikaci ohledně spolupráce s youtubery popírá. „Jedná se o lživé informace a podvrh,“ vyjádřila se společnost na Facebooku. „Informace šířené prostřednictvím těchto videí jsou zcela smyšlené, domnělá e-mailová komunikace neexistuje a v žádném případě nemohla být inicializována naším zaměstnancem,“ tvrdí Invelt.

Podle Inveltu dovozce „neměl a nemá“ zájem o spolupráci s youtubery. Video s Carlou Kirstenovou vysvětluje firma tak, že si auto koupili její rodiče. „Společnost Invelt prodala zmiňované vozidlo BMW X1 dne 15. 12. 2016 rodičům youtuberky Carrie Kirsten. Neexistuje žádná jiná dodatečná dohoda nebo smlouva mezi prodávajícím a kupujícím nebo youtuberkou Carrie Kirsten, která by zavazovala k další spolupráci,“ sdělil MAM výkonný ředitel Pavel Baštář.

Youtubeři odmítli, že by e-mailovou komunikaci falšovali. TVTwixx v novém videu ukazuje konverzaci s Haberlem přímo v prostředí Gmailu nebo technická data e-mailu.

Souběžně youtubeři zveřejnili další údajný e-mail, tentokrát odeslaný z jiné adresy, která působí jako soukromá schránka Jiřího Haberleho. Odesílatel v něm vyhrožuje soudy, kontakty na podnikatele i mafii. Žádá, aby youtubeři natočili nová videa, ve kterých prohlásí předchozí e-maily za fotomontáže. Pravost e-mailu není možné nezávisle ověřit.

Ve čtvrtečním vyjádření firma zopakovala, že žádnou propagaci od youtuberů nechtěla. V minulosti nebyla vedena žádná komunikace s žádným ze zmíněných youtuberů,“ uzavřel své vyjádření výkonný ředitel Inveltu Pavel Baštář. Dotaz na údajné vyhrožování ponechal bez odpovědi.


DOPLNĚNO 23. 12. 15:35 - Programátoři pochybují o pravosti e-mailů, detailní záběry naznačují, že jsou upravené.

DOPLNĚNO 22. 12. 13:18 - Článek jsme aktualizovali o vyjádření výkonného ředitele Inveltu Pavla Baštáře.