Ve Spojených státech padla doposud největší pokuta za rozesílání nevyžádané pošty. Tři podniky se podělí o zaplacení více než 1,3 miliardy dolarů za rozeslání miliónů nevyžádaných e-mailů, které se označují jako spam. O rozsudku informovala včera americká média.
Tamní soudy tak už podruhé důrazně varovaly šiřitele "internetového smetí". Před půl rokem totiž padl historicky vůbec první trest odnětí svobody za spamování.
V posledním případě pomohl usvědčit internetové hříšníky jediný muž. Robert Kramer, vlastník internetové firmy v Iowě, kde má pět tisíc tisíc obyvatel státu zřízenu e-mailovou schránku, shromažďoval údaje o spamerech už od roku 2000. Tehdy podle jeho výpovědi přišlo na jeden jeho server denně zhruba deset miliónů nevyžádaných reklamních e-mailů. Kramer podal žalobu na 300 subjektů. Podařilo se odhalit zatím tři podniky.

Hříšníci zřejmě neexistují
Direct marketinková firma AMP Dollar Savings z Arizony musí podle rozsudku zaplatit 720 miliónů dolarů, Cash Link Systems z Floridy 360 miliónů dolarů a další floridská firma TEI Marketing Group 140 miliónů dolarů. Podle zpravodajského serveru ABC News neexistují na tyto podniky přímé kontakty a jejich zástupci neodpovídali na e-maily. Za celou dobu líčení se nedostavili ani právníci žalovaných stran.
"To, jak rozhodl soud, nemá obdoby. Nevzpomínám si, že by někdy byla udělena vyšší pokuta, než sto miliónů dolarů," uvedla pro agenturu AP Laura Atkins, prezidentka protispamové organizace SpamCon Foundation. Přesto Kramerův právník Kelly Wallace nepředpokládá, že by někdy usvědčené podniky pokutu zaplatily. "Doufáme, že se klientovi vrátí aspoň investice, které s likvidací nevyžádané pošty svých zákazníků měl," řekl právník. Podle výzkumné firmy IDC stojí likvidace jednoho spamu firmu jeden dolar.
"Kromě toho, že si menší podniky musí koupit protispamové filtry, které stojí řádově tisíce dolarů, musejí investovat nemalé částky i do zvyšování kapacit svých serverů, protože spam představuje obrovskou zátěž navíc jak pro samotné přístroje, tak i pro internetové připojení," upozorňuje Aleš Vokál, zástupce distributora e-mailových serverů společnosti IceWarp pro Velkou Británii.

Množství spamu roste
Přestože většina vyspělých zemí na celém světě už má protispamové zákony, podíl nevyžádané pošty na celkovém množství e-mailů neustále roste. Zatímco na počátku roku 2003 tvořil spam 24,4 procenta veškeré elektronické pošty, v lednu tohoto roku to už bylo 63 procent.
Nejhorší situace byla letos v srpnu, kdy podle specializované internetové bezpečnostní firmy MessageLabs tvořil spam 94,5 procenta veškerých e-mailů. V současnosti je asi 73 procent e-mailů na internetu nevyžádaných. V příštím roce jejich podíl poroste.

Spam je dobrý byznys
Na devadesát procent uživatelů internetu v Německu dostává pravidelně spamy s nabídkami na nejrůznější zboží a služby. S největším ohlasem se setkávají nabídky na software.
Uživatelé otevírají 32 procent těchto nabídek a čtou je. Téměř třicet procent uživatelů internetu přiznalo, že si touto cestou koupili nějaké programové vybavení. Oproti tomu finanční a erotické nabídky využilo jen 12 procent uživatelů internetu v Německu. Vyplývá to ze studie Studie Business Software Alliance (BSA). V Česku podobná studie neexistuje, ovšem ředitel portálu Centrum.cz Oldřich Bajer uvádí, že jejich protispamový systém identifikuje a odfiltruje denně mezi 30 a 50 procenty veškeré pošty jako spam. Podobnou službu nabízí i konkurence.

Hospodářské noviny, 21.12.2004, autor: Hany Farghali

041221-13a ()