Češi věnují adresným obchodním nabídkám různých firem slabší pozornost než v roce 2001. Zjistil to průzkum agentury NFO AISA. Navzdory poklesu zájmu je stále silně sledovaná pošta, reklamu doručenou jejím prostřednictvím čte každý čtvrtý Čech. Méně oblíbený je přímý (direct) marketing formou osobní návštěvy či telefonicky.
Čtvrtina lidí čte všechny nabídky, které jim do schránek doručí pošáci. O tři roky dříve se o letáky a katalogy zajímalo 29 procent respondentů. Pod 30 procent klesl i podíl čtenářů pouze některých nabídek. Někdejší zájemce reklama zřejmě omrzela a po otevření schránky ji rovnou vyhazují do koše. V průzkumu takto odpovědělo 22 procent dotázaných, zatímco v roce 2001 jich bylo 18 procent.
Telefonické nabídky většina respondentů (44 procent) odmítá a čtvrtina je vyslechne jen výjimečně. Telefonátům věnuje pozornost každý desátý člověk.
Co se týče zájmu o direct marketing, nejhůře je na tom forma osobní návštěvy. Tu vyslechne každý čtrnáctý člověk, zatímco každý druhý před ní zavírá dveře. Před třemi roky se návštěvy obchodníků těšily mírně většímu zájmu.
Agentura NFO AISA se na postoj české veřejnosti k formám direct marketingu zaměřila v srpnu, kdy vyzpovídala 573 lidí. Přímý marketing zahrnuje veškeré obchodní nabídky, které jsou zaměřeny na zákazníky adresně. V roce 2002 tuzemské firmy vynaložily na přímý marketing 8,94 miliardy korun, což byl meziroční nárůst o 13,9 procenta.

reklama