Jen necelých sto tisíc hektolitrů by stačilo k tomu, aby produkce tuzemských pivovarů zaznamenala loni historický rekord. Celkovým objemem 19,8 milionu hektolitrů ale zůstal český pivovarnický trh o půl procenta za předloňským rekordním výsledkem.

Vedení Českého svazu pivovarů a sladoven, které včera prezentovalo souhrnná čísla o výrobě piva v Česku, považuje i tak loňský výsledek za velký úspěch. Krize ekonomiky se minimálně v loňském roce na zájmu konzumentů neprojevila. Statistika, kterou právě zpracoval Výzkumný ústav pivovarský a sladařský, dokonce potvrzuje rostoucí zájem o dražší ležáky, tedy jedenácti a dvanáctistupňová piva.

Naopak klesá spotřeba nízkostupňových výčepních piv, které v roce 2000 tvořily necelých 69 procent veškeré pivní produkce v zemi. Loni jejich podíl klesl na 63 procent. "Lidé preferují dobré pivo. Bez ohledu na to, co se děje v ekonomice," popisuje svou zkušenost s českými konzumenty generální ředitel Plzeňského Prazdroje Mike Short.

O krizi a vlivu na prodeje piva mluví pivovarníci opatrně až v souvislosti s letošním rokem. Co tedy způsobilo loňský, byť malý propad trhu? "Na to je těžká odpověď. Určitý vliv může mít v celé Evropské unii šířená kampaň proti alkoholickým nápojům," soudí šéf svazu pivovarů František Šámal. "Zřejmě to ovlivnil i pokles počtu zahraničních turistů, kteří roky pomáhali zvyšovat u nás průměrnou spotřebu na hlavu," přidává se Stanislav Bernard, spolumajitel humpoleckého Bernardu.

Právě ve spotřebě na hlavu Češi loni hodně polevili. Časy, jako například v roce 1992, kdy tohle číslo dosahovalo výše téměř 167 litrů, jsou pryč. Loni především kvůli úbytku turistů, nižší produkci pivovarů a nárůstu počtu obyvatel průměr klesl na 154 litrů.

"I tak jsme v tomto srovnání na prvním místě. Tradiční pivovarnické země, jako je Německo nebo Irsko, zaznamenaly ještě vyšší pokles produkce," komentuje výsledky výkonný ředitel svazu Jan Veselý.

Pokles zaznamenal především Plzeňský Prazdroj. Loni vyrobil ve svých pivovarech v Plzni, Nošovicích a Velkých Popovicích pro domácí trh i vývoz zhruba o sto tisíc hektolitrů méně než v roce 2007. Přestože šéf Prazdroje tvrdí, že jejich podíl na trhu zůstává stejný, podle statistiky výzkumného ústavu loni klesl o půl procenta na 44,3 procenta.

Podíl nejbližších konkurentů Prazdroje naopak mírně vzrostl. Pivovary Staropramen posílily o 0,4 procenta na 16,6 procenta trhu, Budějovický Budvar o třetinu procenta na 6,6 procenta. Odhaduje se i růst skupiny Heineken, která dnes ovládá Krušovice, Starobrno a pivovary ze skupiny Drinks Union a s čtrnáctiprocentním podílem jí patří třetí příčka na trhu.