Reklama přes celou obrazovku a malý nápis "Přeskočit tento inzerát". Takto začíná prohlížení stále více internetových stránek.

A počet inzerátů na webu bude růst, shodují se odborníci. Letos výdaje na webovou reklamu dosáhnou nového rekordu. Inzerenti utratí až 9,1 miliardy dolarů, což je o miliardu víc než při posledním rekordním obratu internetových serverů v roce 2000, uvedl server adage.com.

V letošním roce rostou příjmy z reklamy na síti o 25 procent oproti minulému roku, kdy celkem dosáhly výše 7,3 miliardy dolarů, uvádí studie výzkumné společnosti eMarketer. "Je to největší růst v reklamním odvětví, jaký kdy byl zaznamenán," tvrdí David Hallermann, který studii vedl.

Pád sektoru se nečeká

Experti tvrdí, že se již nebude opakovat propad internetového sektoru jako v roce 2000. Tehdy se ukázalo, že očekávání vkládaná do internetových firem byla nadhodnocená. Internetový byznys se však podle odborníků poučil z chyb, investoři vystřízlivěli a investice do internetových firem více zvažují.

Celý reklamní trh letos počítá s obratem asi 265 miliard dolarů, což je o dvacet miliard více než v loňském roce. Servery si z tohoto objemu připíší asi tři procenta.

S růstem webové inzerce se však ostatní typy inzerátů nemohou srovnávat, do pěti let by se její podíl mohl vyšplhat až na deset procent, uvádí studie společnosti Jupiter Research.

Růst webové reklamy má několik důvodů. Tuto reklamu stále více využívají nadnárodní korporace, které mají velké reklamní rozpočty. Významnou roli také hraje cena webové reklamy, ta je nižší než u ostatních médií, a tak si ji mohou dovolit i menší společnosti.

Nárůst výdajů na webovou reklamu pak způsobuje také vyšší obliba složitějších formátů inzerátů. Nejlepší budoucnost slibují experti takzvanému rich media, tedy atypickým inzerátům, které s uživatelem interaktivně komunikují, přehrají video či jinak potenciálního zákazníka zaujmou. V příštích dvou letech by výdaje na tento typ reklamy měl podle odhadů růst až o 60 procent ročně, napsal server welt.de.

"Firmy si začaly uvědomovat, že internetová reklama je lépe zacílitelná. Zejména u luxusních produktů či finančních služeb," tvrdí londýnský analytik Peter Wiesbach. Právě společnosti z finančního sektoru vydávají ze svých reklamních rozpočtů v průměru více na webovou propagaci, než firmy z jiných odvětví. Jedná se až o 4,5 procenta, napsal server agefi.fr. Naopak výrobci spotřebního zboží věří internetu méně. Z jejich rozpočtů na reklamu putuje k internetovým serverům pouze 0,86 procenta.

Česko roste ještě rychleji

Provozovatelé nejvýznamnějších internetových portálů, tedy Centrum.cz, Seznam.cz a Atlas.cz, počítají s růstem tržeb o více než padesát procent. "V loňském roce firmy v Česku za webovou reklamu vydaly okolo 330 miliónů korun. Letos to bude podle odhadů až půl miliardy" uvedl Oldřich Bajer z firmy Centrum.cz.

Nejvíce investují výrobci mobilních telefonů nebo operátoři, dále banky či pojišťovny a také výrobci automobilů. Procentuálně pak vedou firmy vyrábějící potraviny, spotřební zboží či kosmetiku, jako Nestlé, Unilever nebo L'Oreal.

"Je to pro ně lépe zacílená reklama než v televizi," vysvětluje důvody rostoucí obliby reklamy na síti Bajer. "Vzhledem k tomu, že penetrace internetu je u nás asi 35 procent, předpokládá se, že surfují především lidé s vyšším vzděláním a vyššími příjmy, to je například pro automobilový průmysl velmi vhodná skupina," doplňuje.

Český trh navíc podle odborníků dohání světový trend. "Tuzemský trh se narovnává a dohání světové trhy," uvedla tisková mluvčí firmy Seznam.cz Hana Bakičová.

Hospodářské noviny, 16. 8. 2004, autor: Adam Junek

040816-15A ()