Mnoho marketérů (a asi ještě více spotřebitelů) je přesvědčených, že reklama je všemocná a umí nás "donutit" si něco koupit. Anebo si naopak po všech těch dílech našeho seriálu říkáte, jak takhle zdánlivě nesourodá směs podmiňování, pozornosti, vnímání, paměti a motivací vůbec může vést k nějakému předvídatelnému rozhodnutí. Problém obou těchto krajností je, že neberou v potaz rozsah toho, jak moc nakupujeme.

Jestliže průměrná domácnost před padesáti lety nakupovala jenom něco kolem 400 výrobků (od chleba po dětská kola), dnešní číslo je téměř desetkrát vyšší. Většina těchto výrobků a služeb přitom nespoléhá na žádnou marketingovou komunikaci. A přesto je nakupujeme. Některé značky naopak komunikují ostošest - a navzdory tomu dlouhodobě selhávají.

reklama
Tento článek je pouze pro předplatitele.
Chcete ho dočíst?
Předplatit si