Celkem čtyři hlavní ceny udělila porota sestávající výhradně z novinářů z odborných marketingových a komunikačních periodik a webů v letošním ročníku tradiční soutěže reklamní kreativity Epica.

Všechny z Amsterdamu putovaly do agentur nebo ke klientům z tradičních evropských reklamních trhů, naštěstí ale byly uděleny za práce nepříliš konzervativní.

V kategorii Design získala Grand Prix agentura DDB Brussels za pro bono projekt Simplified Stories, sérii reinterpretací již existujících knih lidmi postiženými Alzheimerovou chorobou, který připravila pro vlámské sdružení bojující s touto nemocí.

reklama

Real-time jako lusk (prsty)

Zatímco první Grand Prix byla udělena za dlouhodobý projekt - knihy se budou prodávat i v normální distribuční síti -, v kategorii tiskové reklamy byl oceněn brilantní a bleskový nápad a jeho rychlá aplikace.

Grand Prix získala agentura Try za dnes už velmi známý tiskový inzerát "Brad is single", zlevněnou nabídku jednosměrných letenek z Osla do Los Angeles, který po oznámení o rozchodu hollywoodských celebrit Brada Pitta a Angeliny Jolie navrhla pro leteckou společnost Norwegian Airlines. Virální a real-time marketing v praxi.

Další velká cena byla udělena pod hlavičkou Outdoor londýnské agentuře Publicis, která pro irský úřad cestovního ruchu navrhla projekt Doors Of Thrones. V jeho rámci nechala z kmenů stromů smetených vichřicí Gertruda z památníku The Dark Hedges - turistické atrakce a současně filmové lokace populárního fantasy seriálu televize HBO Hra o trůny - během deseti týdnů vyrobit řemeslnými mistry desatero starožitně vypadajících dveří, z nichž každé ilustrovaly jeden díl tohoto seriálu a byly postupně instalovány v pubu v místě natáčení.

Desatero dveří k desateru dílů série Hry o trůny. Z desatera smetených kmenů? Jeden by z toho skoro chytil fantas. Každopádně, Grand Prix za - pochopitelně - Outdoor. 
Foto: Epica

Agentura J. Walter Thompson Amsterdam dostala za využití dat Grand Prix v kategorii Digital. Konkrétně za už také známý a v Cannes oceněný projekt The Next Rembrandt Campaign, v jehož rámci nechala analyzovat všech 346 dostupných obrazů malíře Rembrandta van Rijna a na základě získaných dat s přihlédnutím k vývoji jeho tvorby a dalším proměnným nechala počítač namalovat obraz nový.

A konečně v kategorii Film, tedy televizní nebo on-line videoreklamě, získali Grand Prix agentura Framework a její klient společnost Kenzo Parfums za téměř čtyřminutový on-line promofilm oceňovaného amerického režiséra Spika Jonzeho pro nový parfém Kenzo World.

V něm jeho hlavní hrdinka v podání modelky a tanečnice Margaret Qualleyové zapomíná na svůj dosavadní m욝ácký život, když podléhá tribálním rytmům skladby Mutant Brain Sama Spiegela & Ape Drums - a samotné vůni Kenzo World -, přičemž její maniakální taneční kreaci navrženou choreografem Ryanem Heffingtonem snímá kamera renomovaného Hoyteho van Hoytemy.

Z Česka pouze Ogilvy

Nejúspěšnější agenturou letošního ročníku soutěže se stala BBDO New York, která získala celkem 19 ocenění, včetně jedné zlaté Epiky. Tu dostala za postprodukci a vizuální efekty ve spotu La Pursuit pro značku rumu Bacardi. Nejúspěšnější agenturní sítí byla Leo Burnett, která získala 49 ocenění, z nichž hned 12 mělo barvu nejcennějšího kovu.

Z Česka letos v této soutěži - která se v poslední době poněkud vytratila z hledáčku českých agentur, jež mají ambice uspět se svými pracemi v mezinárodním měřítku - bodovala pouze Ogilvy & Mather. Dostala stříbro za inovativní přístup k tradičním médiím za svůj skutečně nevšední - a u nás i v zahraničí už několikrát oceněný - reklamní poutač k pražské výstavě kanadského režiséra Davida Cronenberga.