Když jsem se podíval na vᚠweb a kliknul jsem na odkaz Moje práce, objevilo se jenom chybové hlášení...

To jste neměl dělat (směje se). Zrovna totiž měním server a celé se to sesypalo. Ale stejně jsem chtěl tu stránku udělat jednodušší. Ovšem nedostal jsem se ani k tomu, abych tam napsal, že je stránka v přípravě.

reklama

Tak na to pojďme jinak. Na kterou část své bohaté kariéry jste pyšný?

Určitě na čas strávený v Applu po návratu Steva Jobse v roce 1997. Měl jsem štěstí, že jsem s ním mohl pracovat na řadě zajímavých věcí. Řídil jsem se radou, kterou mi dal jeden kreativní ředitel, když jsem začínal: dělej na skvělých úkolech ve skvělých agenturách a dej si záležet na tom, co děláš, ne na tom, kolik za to dostaneš. Práce, která tě baví, tě pak dovede k penězům. Opravdu to tak bylo. Nejdřív jsem pár let dělal na různých projektech mimo technologie. Ale já jsem nadšenec do technologií, takže jsem šel pracovat pro IBM do velmi dobré agentury. Odtud jsem se pak dostal do Los Angeles k práci pro Apple, ještě za vlády Johna Sculleyho. Steva jsem tou dobou vůbec neznal. On mezitím rozjel společnost NeXT a někdo mu doporučil, že by si mě měl najmout, protože jsem pracoval pro Apple, takže asi budu dobrý (směje se). Opravdu mě najal, a tak začala naše dlouhá spolupráce. Byly to skvělé roky.

A z firmy NeXT jste ho následoval do Applu.

Tahle příležitost v sobě spojila tři věci, které jsem měl nejradši na celém světě: TBWA\Chiat\Day, tedy agenturu, ve které jsem pracoval a ve které jsem to miloval. Apple, klienta, pro kterého jsem pracoval za éry Johna Sculleyho. A Steva Jobse, se kterým jsem pracoval ve společnosti NeXT. Takže jsem tu příležitost chytil za pačesy, i když byl Apple tou dobou skoro na odpis. Vůbec jsme netušili, jestli Steve uspěje, protože když to zkoušel naposledy, nepovedlo se mu to.

Načež jste vymysleli kampaň Think Different, Myslete jinak.

To byl vůbec první úkol. Museli jsme totiž nějak zaplnit hluché místo a sdělit něco lidem, kteří věděli, že se Steve Jobs vrátil a Apple začíná nový život. Ale zároveň bylo jasné, že než nabídne nějakou úžasnou novinku, zabere to nejméně půl roku. Sice se pracovalo na iMacu, jenže to byl v tu chvíli jenom koncept, jak svět šedých počítačových hranatých krabic rozzářit barvami. Mezitím Steve hodně rozebíral s designérem Jonym Ivem, jak Apple zeštíhlit, jakého ducha bude firma mít a na co se zaměří. Ve své nové knížce se ostatně věnuji tomu, jak zjednodušit firmy. A Steve je dobrý příklad. Když se vrátil, byl Apple hrozně složitá společnost. Podíval se na to, co dělá, zeptal se, k čemu to je, a pak její činnost ořezal jen na několik základních věcí. Pracoval velmi metodicky a logicky.

Je pravda, že se mu kampaň Think Different nejdřív nelíbila?

Pro samotnou myšlenku se nadchl. Ale nelíbila se mu původní slova ve spotu. Já jsem se do věci zapojil ve chvíli, kdy je chtěl přepsat. Tou dobou už jsem se Stevem pracoval osm let a mohl jsem si dovolit vtrhnout mu do kanceláře a probrat, jak to předěláme. Takže jsem se ujal přetextování, pak výběru hudby, hlasu pro voice-over, osobností, s nimiž budeme pracovat, a tak dále. Byl to velký projekt a Steva hodně zajímal.

Tento článek je pouze pro předplatitele.
Chcete ho dočíst?
Předplatit si