Zahraniční značky si udržují konstantní růst, ale jejich podíl rok od roku klesá. "Domníváme se, že tento trend, který svědčí o určité vyzrálosti tuzemského franšízového trhu, bude stále pokračovat. Dnes víme, že Česko je pro zahraniční sítě stále atraktivní. V poslední době odhalilo svůj záměr o vstup hned několik zahraničních značek," říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti Profit system franchise services, která report franchisingu zpracovává.

Důvodem, proč podíl českých značek roste, je fakt, že stále více tuzemských podnikatelů již vnímá rozvoj prostřednictvím franšízových licencí jako atraktivní způsob expanze. Díky němu totiž mohou proniknout i do regionů, ve kterých by se jim nevyplatilo budovat pobočky vlastní. "Franšízový způsob rozvoje využívají zejména značky, které chtějí se svou sítí expandovat například do regionů. Díky franšízingu se tak mohou realizovat i v oblastech, ve kterých by vlastní pobočky neotevíraly. Mnohdy je pro ně rozvoj prostřednictvím franšízantů nejen rychlejší, ale ekonomicky výhodnější," doplňuje Marek Halfar.

Na počátku roku 2016 fungovalo na tuzemském trhu 236 konceptů, jež se rozvíjely prostřednictvím licenčních partnerů. Na základě úpravy metodiky, ke které společnost Profit system franchise services přikročila, patřilo 190 mezi reálné franšízy, 46 konceptů pak řadíme mezi partnerské systémy. 

reklama

Hlavními atributy franšízového trhu byl růst mladších konceptů a konsolidace těch již déle na trhu působících. Mladší koncepty, kterým se podařilo etablovat na konkurenčním trhu, začaly expandovat se svými pobočkami do dalších regionů. Jednalo se například o franšízy sítě Konopná lékárna, poradenské společnosti Extéria, automyček MaxDrive či firmu zajišující lékařskou soukromou přepravu Novodobá sanitka. Naopak firmy, které na českém trhu působí už více než 6 let a postupně rozšířily svou sí do všech regionů, započaly s konsolidací své sítě. Tyto společnosti se zbavovaly části franšízových partnerů a zavíraly neefektivní pobočky. Jejich sítě se tak zmenšovaly. Příkladem mohou být Hudební škola YAMAHA nebo obchody Hruška.

Report franšízingu se zaměřil především na reálné franšízy. "Zároveň jsme při porovnávání počtu franšízových a partnerských poboček také očistili jejich počet o pobočky České pošty, jež má přes 3 000 provozoven, což by naše statistiky zkreslilo," vysvětluje Marek Halfar s tím, že loni na tuzemském trhu podnikalo pod franšízovými koncepty 3 139 lidí, kteří měli na starosti více než 3900 franšízových poboček. Do spolupráce s partnerskými sítěmi bylo zapojeno přes 2 600 podnikatelů, ti provozovali téměř 2 900 partnerských poboček. 

Nejvíce franšízových sítí můžeme nalézt v kategorii Gastronomie (29 franšízových řetězců), Oděvy a obuv (29), třetí příčku pak zaujímají koncepty z kategorie Potraviny (23). Na čtvrtém místě pak jsou Realitní služby s 18 franšízovými sítěmi

Top 10 franšízových poboček

Počet franšízových poboček

Počet vlastních poboček

TETA drogerie

441

345

Brněnka

244

0

Hruška

219

448

Hudební škola Yamaha

172

1

Minit (bývalé Fornetti)

150

0

Celkem

3902

2037