To, že německý zákazník požaduje ve srovnání s tuzemským výrazně lepší zákaznický servis před objednáním i po něm, by nebylo až tak překvapivé.

Vidím mezi dobou před pěti lety a současností menší rozdíly mezi našimi e-shopy a těmi západními. Dovolím si ale tvrdit, že oproti Němcům jsme méně obezřetní směrem k cenám. Němci požadují za málo peněz hodně kvality. Jednou z hlavních věcí, kterou vyžadují, jsou slevy při nakupování on-line. Stejně jako v Česku je tomu naučily letáky řetězce typu Lidl nebo Aldi.

reklama

U Čechů naopak nehraje cena zásadní roli. Cena je při objednávání zboží z e-shopu rozhodujícím faktorem jen pro 39 procent zákazníků, což považuji vzhledem ke stereotypům za zajímavé.

Podle ceny se rozhodují mladší lidé a vysokoškoláci a také na ni dají daleko více ženy než muži. Jsme trochu rozhazovační. Když jsem se bavil s kolegy, zaskočil mě fakt, že na výdejních místech při přebírání produktů dominuje něžné pohlaví, které je ale ve větším klidu. Balíky totiž ženy často vyzvedávají až tři dny po připravení, zatímco muži téměř ihned. Chápu to tak, že muži většinou kosmetiku kupují jako dárek, zatímco ženy si ji pořizují pro sebe a s předstihem, proto na vyzvedávání tolik nespěchají. Český trh čeká rozšíření takzvaných balíkomatů.

Když jsem se ptal zákazníků v sousedním Polsku (balíkomaty jsou tam velkým trendem), oceňovali zejména flexibilitu při vyzvednutí zboží. Tu máme s Poláky v DNA, proto si myslím, že podobných výdejních míst bude v tuzemsku přibývat.

Specifickými trhy jsou Velká Británie a USA. Pro lidi z těchto zemí je často běžný on-line nákup transakcí, kde chtějí mít pocit, že získali víc, než mohli na první pohled. A nám Čechům se pak říká něco o "vychytralosti".

Michal Zámec, Parfums.cz, majitel a zakladatel