"Po roce 1989 u nás vznikla a nadále vzniká celá řada nových značek. Zajímalo nás tedy, které z těchto značek jsou podle názoru marketingových odborníků ty nejúspěšnější, mají silný potenciál růstu do budoucna, nebo naopak jejichž pozice na trhu je potenciálně v ohrožení," řekl Ondřej Obluk, Managing Director Ogilvy & Mather. Na pomyslných prvních příčkách úspěšnosti se objevily značky jmen jako Alza.cz, Student Agency nebo PPF. "Za naprosto nejúspěšnější marketéři považují internetový portál Seznam.cz, který spontánně jmenovala více než polovina z nich," dodal Obluk.

reklama

Největší důvěru v úspěšný budoucí rozvoj mají respondenti ve značky Alza.cz, Student Agency a Avast. Mezi nejčastěji jmenovanými se objevily také značky Air Bank nebo Heureka. V případě internetového obchodu Alza.cz je podle nich klíčem k úspěchu široká uživatelská báze, inovativní přístup, kvalitní servis nebo důvěryhodnost. Student Agency bude podle nich i nadále úspěšná díky jasné vizi a silné orientaci na uspokojení potřeb zákazníka.

Za potenciálně ohrožené považují marketéři značky Bonton, Koryna nebo Leo Express. Prodejce sortimentu zábavy Bonton může podle nich i nadále ztrácet svou pozici především vlivem zvyšující se obliby online médií či konsolidace trhu. Cestou k neúspěchu značky výrobce kuchyní Koryna může být podle nich malá progresivnost, velká konkurence či nedostatečná šíře sortimentu. V případě dopravce Leo Express mohou být důvodem nezdaru například nevýhodné podmínky soukromých dopravců.

"Respondenty studie jsme požádali o vyčíslení tržní hodnoty nových českých značek. Podle jejich názoru má největší tržní hodnotu značka Seznam.cz," doplňuje Obluk s tím, že ohodnotit tuto značku se ale odvážila necelá polovina z nich a stejně tak i jejich odhad se velmi různil. Respondenti uváděli částky v širokém rozmezí od 2 do 8 miliard korun. Nejčastěji zaznívala částka 4 miliardy.

Nejúspěšnější české značky po roce 1989