Na druhou stranu každý markeák dobře ví, že zákazník se racionálně nerozhoduje. Prim hrají emoce, sociální postavení, image ad. K čemu třetí conversky a lístek za pět tisíc na Justina Biebera v Praze?

Miliardář Václav Dejčmar v rozhovoru pro Forbes říká, že málo sníme. Podnikatelé zřídkakdy zapojují do podnikání svou druhou mozkovou hemisféru, tedy kreativitu, emoce či intuici. A dodává, že nám, hlavnímu městu i celé republice chybí vize. Společná víra v to, že chceme něco dokázat.

reklama

Vždy, když začínáme pracovat pro nového klienta, trváme na tom, že je nejdříve potřeba znát poslání jeho firmy. Proč? Neskutečně nám to usnadňuje další práci. Snáze vymyslíme ideální asociace, nastavíme značku jako osobnost, víme, čemu se věnovat v obsahovém marketingu.

Možná jste stejně jako já četli životopisy Elona Muska, Jeffa Bezose nebo Steva Jobse. Všechny značky těchto ikonických podnikatelů mají jedno společné - mají silné poslání. Tedy určitou vizi, ke které chtějí dojít skrze svou misi. SpaceX chce kolonizovat Mars, Amazon být středobodem on-line nákupů a Tesla změnit pohon, který ovládá naše auta.

V žádném případě bych nechtěl na druhou kolej odstavit racionální uvažování o byznysu, černá čísla a prosperující obchodní model. Každá firma musí (jednou) vydělávat. Ale stejně jako jede vlak po dvou kolejích, hodí se myslet i na něco dalšího. Tou druhou kolejí je Dejčmarovými slovy sen nebo víra, v našem chápání je to poslání značky. To, proč tu je pro své zákazníky.

Zákazníci nechtějí slyšet o tom, že (na nich) chcete vydělávat. Chtějí znát příběh za vaším byznysem. Co vás motivuje k práci. Jakmile je vaše poslání jasné, nebude motivovat jenom vás a vaše zaměstnance. Úspěch přijde, když poslání značky přijmou zákazníci za své. To se bezpochyby podařilo Tesle i SpaceX. Značkám, které stojí na silném a hlavně srozumitelném poslání.

Dokážete vy (v jedné větě) říct, jaké je poslání vaší značky? Sní vaše značka? Markeákům i podnikatelům pomůže, když si vezmou kousek z těch emocí, které se snaží burcovat u zákazníků, i do podnikání a marketingu.

Matez Jindra, konzultant, Lovebrand