To, že letošní rok asi bude rekordní, už naznačily výsledky první půlky roku. Nicméně šlo jen o dobře rozehranou partii, která mohla skončit jakkoliv. Nyní je to potvrzené černé na bílém. I druhé pololetí znamenalo meziroční nárůst návštěvnosti a přispělo k více než 12,9 milionům diváků za celý loňský rok. Přesně tolik lidí totiž neváhalo a vyrazilo v roce 2015 do kin. Je to nejvíc za posledních pět let a o 12,1 % (cca o 1,4 milionu diváků) víc než v roce předchozím. Vyplývá tak z dat Unie filmových distributorů.

České filmy neprodaly ani pětinu vstupenek
Za plnějšími kinosály a rostoucími tržbami stojí hlavně bijáky ze zahraničí, česká tvorba za nimi zaostala. "Rok 2015 byl silný hlavně díky zahraničním blockbusterům, které lidé zatoužili vidět na velkém plátně. Určitý podíl na úspěchu bude mít ale také příznivý vývoj naší ekonomiky, díky němuž si mohou lidé dovolit návštěvu kina častěji," říká k výsledkům Marek Jeníček, Managing Director CinemArtu.

Nejnavštěvovanějším filmem loňského roku se stali animovaní Mimoni. Na příběh těchto žlutých mužíků přišlo přes 800 000 tisíc lidí (pro porovnání – takových čísel naposledy dosáhl v roce 2011 film Muži v naději). Následuje erotický snímek o charismatickém podnikateli Christianu Greyeovi a studentce Anastasii s názvem Padesát odstínů šedi, jež v kinech zhlédlo přes půl milionu lidí. Přes 300 tisíc diváků se ještě od začátku letošního roku přišlo do kin podívat na filmy Star Wars: Síla se probouzí, bondovku Spectre, Jurský svět, Avengers: Age of Ultron, Hotel Transylvánie 2 a Rychle a zběsile 7.

Nejnavštěvovanější český film – Život je život – je s 257 tisíci diváky až na začátku druhé desítky. Za ním stojí snímky Fotograf a Vybíjená s návštěvností kolem 200 tisíc lidí. Reputaci českých filmů nezachránil ani Radovan Krejčíř, resp. Radim Kraviec, jakožto hlavní hrdina snímku Ganster Ka. Až v samém závěru roku u diváků zabodovala Padesátka, zimní komedie Vojtky Kotka, kterou do konce roku 2015 stihlo zhlédnout 147 tisíc diváků. "Na domácí tituly dorazilo vloni o 368 tisíc diváků méně než v roce 2014, což bohužel znamená, že poprvé od roku 2003 klesla návštěvnost českých filmů pod 20 %," uvádí Marek Jeníček.

reklama

CinemArt upevnil vedoucí pozici na trhu
Díky rostoucí návštěvnosti se kinařům podařilo dosáhnout i historicky nejvyšších tržeb. Za rok 2015 vydělali přes 1,6 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 14 %. V absolutním vyjádření to znamená, že si oproti roku 2014 polepšili o více než 200 milionů korun. Tedy více než dohromady dokázaly vydělat dva nejnavštěvovanější filmy – Mimoni a Padesát odstínů šedi. Pro porovnání, nejúspěšnější český film Život je život přinesl kinařům „pouze“ necelých 33 milionů korun.

Polovinu filmů z TOP10 uvedla na český trh distribuční společnost CinemArt. Zřejmě i díky tomu padl ještě jeden rekord. Filmy, které distribuoval CinemArt, vidělo přes 4,8 milionů diváků a utržilo se za ně přes 600 milionů korun, což se doposud nikomu jinému na českém trhu nepodařilo. CinemArt tak upevnil svou vedoucí pozici na trhu a navýšil podíl na něm na 38 %. Druhý Falcon s tržbami přes 423 milionů korun drží 25,4 % trhu.

Letos by se mohly vrátit na výsluní zase české filmy
Vzhledem k filmové nabídce a příznivému ekonomickému vývoji by letošní rok měl být pro kinaře rovněž úspěšný. Velká očekávání se kladou hlavně do zahraničních snímků, jako je Tajný život mazlíčků, Warcraft, Den nezávislosti: Nový útok, které by mohly dosáhnout návštěvnosti kolem půl milionu diváků. Reputaci by si měl napravit i český film. "Do kin právě vstupuje Lída Baarová, v prvním čtvrtletí pak ještě přijde pohádka Řachanda s Bolkem Polívkou nebo Teorie tygra s Jiřím Bartoškou a Eliškou Balzerovou. Myslím, tedy, že se máme letos i mezi českými filmy na co těšit," uzavírá Marek Jeníček ze CinemArtu.