Velká data, slýcháme to ze všech stran. Ne každý si ale pod těmito slovy dokáže představit něco konkrétního. Analýzy big dat přitom mohou firmám pomoct plánovat marketingové strategie. Množství zákaznických dat a vysoký počet klientů tvoří pro takové využití ideální podmínky.

Jen pro představu - jako operátor denně zpracujeme až 70 terabytů dat. Poskytujeme řadu služeb, máme proto k dispozici typy informací jako sociodemografické údaje, lokalizační data, webový provoz a v neposlední řadě sledovanost televizního vysílání. To je poměrně dost na to, abychom věděli, co miliony našich zákazníků zajímá a baví.

reklama

V O2 tato anonymně zpracovávaná data využíváme dvojím způsobem. Pro interní kampaně ke zvýšení prodeje vlastních produktů a pro externí klienty, kterým pomáháme dosáhnout zvýšení efektivity prodeje. Například tím, že měříme návštěvnost jejich poboček. Vidíme totiž, jak často zákazník určenou pobočku navštěvuje. Kolik času v ní stráví. Odkud do této pobočky přijíždí a jakou vzdálenost je ochoten cestovat. Zda navštěvuje také pobočku konkurence. Zákazníky pak rozdělujeme do zájmových skupin podle sociodemografických a lifestylových parametrů. Díky geolokačním datům je také možné najít ideální místo pro otevření nové prodejny na základě výskytu specifické cílové skupiny. Tímto způsobem můžeme vytipovat lokalitu s největším potenciálem právě pro konkrétní firmu.

Jedním z nejnovějších nástrojů, o který mají zájem především retailové řetězce, je měření letákové komunikace. Jsme schopni určit, kolik procent domácností z každého distribučního okrsku jezdí nakupovat do dané prodejny. Spolupracujeme už s několika celorepublikovými řetězci, které díky našim analýzám mohou optimalizovat svou letákovou outdoor komunikaci a dosáhnout výrazné úspory nákladů. Na druhou stranu jim tento nástroj pomáhá zjistit, v jakých lokalitách by naopak měly investovat a komunikaci ještě více podpořit.

Pokud se firma v rámci plánování marketingové strategie rozhodne využívat velká data, měla by si nejdříve promyslet, jaká data pro ni mají smysl, a vždy si dopředu naplánovat očekávání. Pak mohou přinést zásadní úsporu nákladů a také pomoct zvýšit obrat a zisk.

Martin Dolejš, business development manager, O2 Media