Globální obchodní asociace Mobile Ecosystem Forum (MEF) ve spolupráci se společností AVG Technologies oznámila výsledky své studie Global Consumer Trust Report, která každoročně zkoumá postoje a trendy spojené s ochranou soukromí a zabezpečením mobilních technologií na vzorku více než 5 000 uživatelů z osmi zemí po celém světě.

Studie Global Consumer Trust Report 2016 odhalila, že více než jednu třetinu (36 %) spotřebitelů od stahování a používání více mobilních aplikací a služeb odrazují obavy o soukromí a zabezpečení. Důvěra uživatelů tedy v každoročních průzkumech již počtvrté figuruje jako hlavní bariéra pro růst mobilního ekosystému. 52 % respondentů v osmi zemích podezřelé aplikace odstraňuje, více než třetina (38 %) je přestane používat a pětina (21 %) zanechá negativní hodnocení nebo varují své známé.

Navíc je čím dál tím méně uživatelů ochotno sdílet své osobní údaje s poskytovateli mobilních aplikací a služeb. V roce 2013, 21 % dotázaných uvedlo, že jim nikdy nevadilo tyto informace zanést do aplikace. O dva roky později, v roce 2015 toto číslo spadlo na pouhých 6 %. Přitom počet těch, kteří sdílejí své osobní údaje neradi a jen protože to aplikace vyžaduje, vzrostl na 41 % z loňských 33 %.

reklama

Téměř polovina respondentů (47 %) by pak byla ochotna si připlatit za aplikace, které by garantovaly, že sebrané informace nebudou sdílet se třetími stranami. 17 % dotázaných by pak za aplikaci rádo zaplatilo více než 10 % navíc, pokud by měli jistotu, že jsou jejich údaje chráněny.

Když dojde na zabezpečení mobilních zařízení, 23 % uživatelů, kteří své přístroje chtějí zabezpečit, tak činí více než jednou metodou, přičemž použití biometriky vzrostlo z roku na rok ze 7 na 11 %. Nicméně 21 % respondentů studie MEF stále neplánuje učinit žádné kroky k zabezpečení svého zařízení, což naznačuje, že osvěta uživatelů má před sebou stále ještě spoustu práce.

"Naše čtvrtá studie zdůrazňuje významné důsledky zvětšujících se obav spotřebitelů ohledně soukromí a zabezpečení v mobilním ekosystému. Trendy v chování spotřebitelů, kdy aplikace vymazávají nebo přestávají používat, jsou jasné ukazatele toho, že se naše odvětví musí více přičinit v otázkách transparentnosti, aby si vytvořilo se spotřebiteli udržovaný vztah založený na důvěře," říkávýkonná ředitelka asociace MEF Rimma Perelmuter.

"Musíme jako celé odvětví spolupracovat na tom, abychom v ochraně našich zákazníků neustrnuli na pouze dostatečné úrovni," řekl Harvey Anderson, ředitel pro právní záležitosti ve společnosti AVG Technologies s tím, že transparentnost a osvěta musí jít ruku v ruce, pokud má odvětví dostát závazku vybudovat a udržet principy s lidmi na prvním místě. "Lidé by neměli být nuceni vyměnit své soukromí a bezpečnost za výhody, které jim přinášejí užitečné informační služby a je na nás, abychom to do budoucna zařídili," doplňuje Harvey Andreson.