Hledáme subjekt, který by organizoval Agenturu roku. Když si svého krále vybírá nějaká profesní skupina sama, zakládá to na možnou řevnivost. AKA by měla být schopna generovat i projekty, které do ní budou přinášet peníze. A taky zastřešovat všechny komunikační disciplíny, aby byla schopná zasahovat do tvorby legislativy," říká Marek Hlavica, který se na druhý pokus stal novým výkonným ředitelem Asociace komunikačních agentur (AKA).

AKA k vašemu nástupu na pozici výkonného ředitele vydala oficiální prohlášení, zkuste nám ho nicméně přeložit do běžného jazyka. Takže, proč jste se stal výkonným ředitelem, co je vaším úkolem a jaký na to máte harmonogram?

O tuto pozici jsem usiloval už před rokem, ale z poměrně silně obsazeného výběrového řízení vyšel vítězně Michal Charvát. V závěru tehdejšího výběrového řízení se mě komise zeptala, jestli by mě uspokojovalo jenom přebírat úkoly a bez nějakého zvláštního obohacování je vykonávat a skládat účty prezidiu. Ale teď už mi tu otázku nikdo nekladl, takže myslím, že dospěli k názoru, že v současné situaci potřebují někoho jiného. Já mohu AKA nabídnout silnou manažerskou kompetenci, která ji během několika let dovede k naplnění vize, již jsem prezentoval.

Jak vidíte současnou situaci asociace, v níž vᚠpředchůdce skončil po roce, a kam by ji měla přivést vaše "vize"?

AKA se za posledních 25 let stabilizovala, což však může znamenat i to, že trochu zaspala dobu. Za poslední rok se v ní ale hodně stalo, situace je úplně jiná, než když vrcholila etapa předchozího dlouholetého ředitele. Obměnilo se prezidium, nastartovaly se skupiny, které se věnují konkrétním tématům a generují validní obsah. Na druhou stranu je tady celá řada věcí, které se musí udělat nově, loni AKA opustila skupina mediálek, jež si založily vlastní asociaci, vystoupily významné agentury, které se budou vracet, je tady spousta věcí v pohybu.

Kdy se tedy do AKA vrátí skupina Lion Communications, která z ní na sklonku roku vystoupila?

Je domluveno, že teď na počátku roku.

A ta "vize"?

Jedna část se týkala financování. AKA by měla být financována nejen z příspěvků členů, jak je tomu dnes, ale měla by generovat i projekty, které do ní budou přinášet peníze. Tady se poučíme z toho, jak to funguje v zahraničí. AKA by měla taky zastřešovat celý "komunikační koláč" a být jeho integrátorem v případě, že bude třeba zasáhnout do tvorby legislativy.

reklama

Loni nebyla vyhlášena Agentura roku. Jaký bude její další osud?

Hledáme subjekt, který by tuto soutěž organizoval. Ve chvíli, kdy nějaká profesní skupina volí mezi sebou svého krále, zajímá to jen tuto skupinu a taky to zakládá na možnou řevnivost, protože ta volba není "objektivizována" nestranným kompetentním odborníkem, který je akceptován všemi stranami. Chceme, aby Agentura roku nebyla jen úzkou záležitostí lidí kolem AKA, ale aby se i širší veřejnost - zejména klienti - dozvěděla, kdo jsou špičky oboru. Konkrétní jednání ještě stojí před námi.

Od roku 2008 jste ředitelem reklamního festivalu PIAF. Už jste potvrdil, že jím zůstanete i nadále. Jak sladíte novou funkci s vedením PIAF? Nedochází tady ke střetu zájmů?

Tu otázku mi kladli mnozí. Nedochází, naopak. Skloubení těchto dvou aktivit z hlediska časových nároků je rozhodně možné. Povaha mé současné práce je taková, že bych měl využít možností, které taková kombinace nabízí - spojovat, hledat synergie s PIAF, využít své kontakty z konzultační činnosti. Vidím jen výhody. Jaký konflikt zájmů by tam mohl nastat?

PIAF je přece komerční projekt. A vy jste teď ředitelem asociace sdružující subjekty, pro které by měl být jen jednou z řady akcí...

Nemám žádný nástroj, abych je nutil, aby se do PIAF hlásili. Naopak, všichni členové AKA včetně prezidia si budou hlídat, aby soukromý projekt netyl z toho, že jeho ředitel sedí i na sekretariátu AKA. Na druhou stranu, jednou z priorit AKA je vzdělávání, ale její prostředky jsou limitované. Takže můžeme řešit, jaký typ lidí by měl na festivalu vystupovat, aby naplnil vzdělávací potřeby asociace. Jsou tady i další možnosti, jako sdílení prostor nebo nákladů. Otázka o střetu zájmů samozřejmě padla a já jsem prezidium přesvědčil, že k němu docházet nebude.

Byl jste novinář, obchodní ředitel vydavatelství, píárista, na straně klienta ve velkých korporacích, ředitel festivalu, ale i zpěvák a moderátor. Kde se cítíte nejlíp?

To se nedá říct. Na tom je nejlepší právě ten mix. Kdybych se zaměřil jen na jednu věc, dřív nebo později by mě to přestalo uspokojovat.

Identifikujete ve své kariéře nějaký zlomový moment, ke kterému kdyby nedošlo, mohlo být všechno trochu jinak?

V roce 1990 jsem mohl jako jeden z několika východoevropských novinářů na tři měsíce odjet do Ameriky. Vrátil jsem se příšerně nabušený vydavatelským byznysem. Zaujal mě víc než redakční stránka věci, protože ta obchodní část u nás absolutně neexistovala. Díky tomu jsem se stal obchodním ředitelem v Mladém světě a to mě nasměrovalo do komerční sféry. Byla to mimořádní doba, takovou příležitost dostane málokterá generace.

 

Marek Hlavica (54)
výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur

Po absolvování žurnalistiky na UK začínal v tehdy legendárním týdeníku Mladý svět. Tříměsíční pobyt v USA ho však nasměroval do vydavatelského - a vůbec mediálního - byznysu. Později pracoval jako manažer komunikace v korporacích, jako jsou Philip Morris, Citybank nebo ČEZ. Od roku 2008 je ředitelem mezinárodního festivalu reklamy PIAF.