Hlavní dobrou zprávou letošního roku je, že ekonomická krize definitivně skončila. Po letech šetření a škrcení investic už čeští i světoví miliardáři zase utrácejí za nové hračky. Pořídili si další média a přidali k nim zavedené české e-shopy. Investují do start-upů a vyhledávají další potenciální akvizice včetně projektů v sousedních státech. Vynořila se jim také trochu překvapivá konkurence z Východu: čínští podnikatelé z CEFC přihodili k aerolinkám nebo fotbalistům i televizi Barrandov.

reklama

Ve sféře firemní komunikace se potvrdilo, že i když jste velká nadnárodní společnost s multimiliardovým zázemím, můžete kvůli jednomu přešlapu přijít o své dobré jméno. Dlouhé případové studie o tom jednou zpracují třeba v Mondelezu, který ublížil tradiční značce piškotů, anebo v německé automobilce Volkswagen, kterou po celém světě přistihli při falšování emisí. Poučení? Bez propracované krizové komunikace se může ukázat, že obávaný obr stojí na hliněných nohou.

Youtubeři a internetové televize čím dál víc konkurují zavedeným médiím. Nové celebrity už nevznikají v televizi, ale na obrazovkách počítačů a mobilů. Svůj díl z videa si chtějí ukousnout zavedené mediální domy i reklamní agentury. A ještě jednu změnu on-line platformy přinesly: díky nim toho všichni na sebe víme dost, takže programatický nákup kampaní čeká prudký rozvoj, jen je třeba se naučit zacházet se všemi daty dostupnými na trhu.

Hvězdy YouTube dokázal v celoročním žebříčku porazit jedině jeden šišlající pes. Fofolák nejenom obsadil čtyři příčky z deseti, ale hlavně překonal rekordy, když vystřelil prodeje limonád tak vysoko, že tím zaskočil i samotného výrobce. Zvířátko používá při propagaci nápoje také Dominik Hašek, ale jeho lišák v kombinaci s revolučním antimarketingem spíš škodolibě bavil než prodával.