Dnes je velký den pro rozhlasové vysílání v Česku. Vůbec poprvé šíří velký vysílač digitální rozhlasovou sí, a navíc na plný výkon. Každý, kdo si koupí nový přijímač, díky tomu naladí ve vysoké kvalitě kompletní nabídku stanic Českého rozhlasu.

Slavnostní spuštění proběhlo přímo na žižkovském vysílači. Pro Český rozhlas totiž provoz digitální sítě zajišují České Radiokomunikace.

Nově spuštěná sí s názvem DAB Praha obsahuje na kanálu 12C celkem devět stanic: Radiožurnál, Dvojku, Vltavu, Plus, Radio Wave, Rádio Junior, Jazz, D-Dur a sportovní přenosy na kanálu Sport. Z toho by se do budoucna měla stát úplně nová stanice Sport Rock, nabízející sportovní události kombinované s rockovou hudbou. 

Kromě těchto programů je v síti připraveno pět testovacích pozic. Podle dřívějšího vyjádření programového náměstka Českého rozhlasu Reného Zavorala se v nabídce příležitostně objeví speciální Rádio Retro, krátkodobý výběr z archivu Českého rozhlasu.

Datový tok pro každý kanál se skládá ze tří částí: samotný zvuk, ochranná data pro rekonstrukci signálu a doprovodné služby. Zvukovou stopu totiž doprovodí různé textové informace na displeji rádií. Rozhlas chce do budoucna vyzkoušet i jednoduché statické obrázky. V zahraničí se tímto způsobem ukazuje třeba předpověď počasí. Digitální rozhlas navíc umožňuje vysílat novou generaci dopravních informací.

reklama

Papírově je provoz digitální sítě označovaný jako roční experiment do května 2016, žižkovská věž ale bude digitálně vysílat natrvalo. Příští rok plynule přejde do ostrého provozu.

Český rozhlas může dělat cokoliv, může se spojit se silnými partnery jako jsou Radiokomunikace a Český telekomunikační úřad, ale není to nic proti tomu, dokud se do celé věci nevloží sněmovna a ministerstva. Je tam vůle, ale ten proces je pomalý a ne všichni jsou nám nakloněni, řekl novinářům generální ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan. Připomněl tak, že dosud neexistuje žádná státní strategie digitálního rozhlasového vysílání a ČRo dosud nemá zákonem přidělenou sí, ve které by měl natrvalo vysílat.

„Digitální rozhlasové vysílání umožní přinášet posluchačům poslech ve vynikající kvalitě i nové služby. Jak ukazují i příklady ze zahraničí, jeho rozvoj by měl být v rukou veřejnoprávního media a mít k dispozici kvalitní infrastrukturu. Proto vítáme iniciativní přístup Českého rozhlasu a poskytujeme naši plnou technologickou podporu,“ komentoval spuštění sítě Martin Gebauer, generální ředitel Českých Radiokomunikací.

Klasická rádia si s digitálním signálem neporadí, zájemci si musí pořídit nový přijímač s podporou standardu DAB+. Nejširší výběr je na internetu, ale připravené jsou i kamenné prodejny jako Electroworld. Další řetězce o zařazení přijímačů do nabídky jednají (více zde).

Posluchači, kteří už digitální rádia mají, se k nové síti dostanou tak, že jednoduše spustí automatické ladění. Přijímač programy najde sám. 

Ze Žižkova se vysílá výkonem 20 kW, signál pokrývá celé hlavní město a velkou část Středočeského kraje, hlavně jeho severovýchodní část. Teoreticky signál dosáhne k 17 procentům obyvatel. "Vysíláme jedním z nejsilnějších výkonů v Evropě. Pouze ve Švýcarsku jsou tři vysílače se stejným výkonem a jeden vysílač je v Norsku," přiblížil Marcel Procházka z Českých Radiokomunikací.

Do mimopražských lokalit se signál sítě rozšíří do dvou let, a to postupně do Brna (listopad 2016), Ostravy (březen 2017), Plzně (červen 2017) a na hlavní dálniční tahy (prosinec 2017).

V Praze zároveň stále pokračuje vysílání digitálních sítí s omezeným výkonem. V závislosti na lokalitě tak přijímače mohou naladit nejen programy Českého rozhlasu, ale také vybrané komerční stanice, například Radio Beat, šířené z vysílače na Strahově. Dosah signálu ale není takový jako ze Žižkova.

Digitální rozhlas je cestou k rozšíření nabídky stanic. Zatímco VKV pásmo už je u nás rozdané a vyčerpané, DAB může v jedné síti na jednom kmitočtu šířit v závislosti na datovém toku až třicet stanic, ne jen jednu jako FM pásmo.

Komerční stanice však zatím velký zájem o přechod na DAB nejeví, kritizují přitom hlavně neexistující státní koncepci dalšího postupu a problematický obchodní model. Na rozdíl od analogové televize není nutné analogový rozhlas vypínat, může bez problémů dál existovat vedle digitálního vysílání. Schází proto hlavní motivace k výměně přijímačů. Provozovatelé digitálních sítí tedy argumentují hlavně rozšířenou nabídkou, lepším zvukem, kvalitnějším pokrytím a doplňkovými službami.