Změna mediálních návyků je v posledních letech markantní. Když jste ještě před pár lety chtěly znát nějakou informaci, přečíst si zprávy, nebo jen tak brouzdat a hledat zajímavé věci, byl internetový vyhledávač jasnou volbou. Tato představa už se pomalu stává hudbou minulosti. 

Vyhledávače jsou na ústupu

Sociální sítě stále získávají na svém významu a postupně se stávají dominantním kanálem, z něhož uživatelé navštěvují webový obsah. Vyhledávače a informace z domovských stránek pomalu ustupují ze slávy a jejich úlohu přebírají právě sociální sítě a messengery.

reklama

Vyplývá to z výzkumu Shareholic, jenž proběhl na vzorku amerických uživatelů internetu v průběhu loňského roku.

Platforma Shareholic zkoumala poměr návštěv na amerických webových stránkách, respektive kolik návštěvníků přijde přímo, jaká část na ně zavítá z vyhledávačů a jak je na tom v podobném ohledu osm nejvýznamnějších sociálních sítí (Facebook, Twitter, Pinterest, StumbleUpon, Reddit, Google Plus, LinkedIn a YouTube).

V prosinci loňského roku byla návštěvnost webů zprostředkována v 31,24 % sociálními sítěmi, což značí, že si meziročně sociální sítě polepšily o necelých 10% (hodnota této statistiky byla v roce 2013 22,71%). Zatímco popularita vyhledávačů stále klesá, jak dokládá tabulka.

seachvssocial

Dominantním zdrojem přístupů je Facebook. Zuckerbergova sí se těší globální popularitě, má nejvíce uživatelů (1,3 miliardy) a funguje jako agregátor zpráv pro dnešní internetovou generaci. Jen pro ilustraci, výzkum poukázal na to, že v USA dosahuje většího reache u „millennials“ (18-34 let) webová platforma Buzzfeed (jejíž existence spočívá především ve sdílení odkazů na sociálních médiích) než tradiční televizní stanice NBC, CBS či MTV.

Agregátor číslo jedna? Facebook

Facebook vládne i na poli samotných sociálních sítí. Vliv Twitteru či Google Plus se jeví jako marginální, jelikož právě prostřednictvím největší sítě zavítá na webové stránky největší počet návštěvníků.

Z Twitteru (třetí největší sítě svého druhu) pochází jen 0.82% návštěv a pokud bychom navíc sečetli vliv sedmi zkoumaných sociálních médií s výjimkou Facebooku, tvořil by jejich součet pouhou 1/16 celkových návštěv prostřednictvím Zuckerbergovy služby.

Marketéři a správci sociálních sítí bezpochyby musí na situaci reagovat, nebo vše nasvědčuje tomu, že poměr návštěv z Facebooku bude hrát v budoucnosti čím dál výraznější roli. Ignorace tohoto trendu by totiž mohla mít na komunikaci značek zásadní dopad. 

Kompletní výzkum Shareholic je k dispozici zde. Infografika je dostupná také na Buzzfeedu