Jako by se nad tuzemským pivem vznášel odér plebejského nápoje, kdežto víno je ušlechtilé, harmonické a kultivované. České pivo je ale jako medvěd. Probouzí se. Pomalu, ale jistě. Prozíraví vinaři se zavčasu semkli a jali se vylepšovat a propagovat svůj produkt. Výsledkem bylo prosazení zákonných výhod a hlavně vylepšení mediální tváře vína.

Víno je zdravé, podporované lékaři nebo vhodné k té či oné krmi. My pivovarníci se dovedli shodnout maximálně na otázce spotřební daně. Naší situaci neprospíval ani vstup nadnárodních skupin, které českou mapu rozparcelovaly na několik vzájemně nekooperujících bloků. Medvědí službu pivu dělal i příliš košatý počet degustačních soutěží.

reklama

Dnes je tak situace na pivní scéně pročištěná, přehledná a slibná. Konečně se daří p(r)odat nᚠpěnivý mok jako rovný vínu. Pivu svým způsobem pomohly i skandály alkoholových rivalů. Zatímco pivo je ze své výrobní podstaty přirozeně zdravé a nenáchylné k ošizování, víno se potýkalo s aférou importovaných hroznů a dobarvování, destiláty zase postihla známá metanolová aféra.

Do karet nám hraje i nealko trh, kde si nealko pivo získalo pověst výborného přírodního iontového nápoje, kdežto nealkoholické víno je teprve v plenkách. "Boj o pivo" vedeme na více frontách. A tak se veřejnost konečně dozvídá, že si každý druh piva zaslouží příslušnou sklenici a správnou teplotu servírování nebo že český ležák je vynikající nejen k jídlu, ale také pro přípravu samotného menu a podobně.

Českému pivu bezesporu pomáhá i svatováclavský Den českého piva, pořádaný na počest patrona pivovarníků sv. Václava a inspirovaný svatomartinskými slavnostmi mladého vína. Letos se na druhém ročníku podílelo přes čtyři tisíce podniků; u nás v Litovli jsme k němu přispěli pivním speciálem Litovel Václav 12°. České pivo žije. Jde o nᚠnárodní klenot. Prosím, hýčkejme si ho.

Lumír Hyneček, ředitel Pivovaru Litovel
(nazor@economia.cz)