Už to tu dlouho nebylo. Společnost BigBoard znovu usiluje o městský mobiliář, na jehož provozování má smlouvu společnost JCDecaux. U silnic i v tisku jsou k vidění reklamní sdělení upozorňující řidiče i čtenáře na novou nabídku BigBoardu.

Svaz provozovatelů venkovní reklamy už v nedávné době upozorňoval, že hlavní město Praha má možnost vypovědět smlouvu s JCDecaux na základě článku, který její vypovězení umožňuje pro neúnosnost.

Svaz chtěl zároveň v nedávno spuštěné kampani poukázat na údajné nevídané finanční ztráty, které Pražanům vznikají v důsledku této smlouvy. Kampaň tak odkazovala na webové stránky OkradenáPraha.cz. Teď se společnost BigBoard rozhodla pro pozitivní styl komunikace.

Cílem je nové výběrové řízení

BigBoard chce nabídnout jiné podmínky smlouvy. "Je třeba otevřeně říci, že stávající smlouva jasně omezuje město v jeho rozvoji tím, že neumožňuje budovat žádné nové kryté zastávky. Důvodem je to, že počet zastávek vyplývající ze smlouvy je již naplněn, a městské části, které chtějí další zastávky, dostávají od stávajícího provozovatele mobiliáře odpovědi, že žádné nové kryté zastávky už nebudou. Domníváme se, že jakákoliv nová smlouva vzešlá z výběrového řízení bude pro Pražany výrazně lepší než ta stávající," uvedl Marek Pavlas, CFO BigBoardu.

reklama

Historie plná sporů

BigMedia inkasuje na outdoorovém trhu největší podíl reklamních investic.
V Česku ji vede Tomáš Polišenský.

JCDecaux inkasuje na outdoorovém trhu druhý největší podíl reklamních investic.
V Česku ji vede generální ředitel Pavel Slabý.

(Dle monitoringu Admosphere.)

Spory mezi Prahou a JCDecaux se táhnou už od příchodu firmy v roce 1994, kdy vzájemnou smlouvu podepsal primátor Koukal. Jednání o úpravě začala v roce 2005. Na základě auditu tehdy město usoudilo, že nemá rovnocenné postavení ani příjmy odpovídající tržním podmínkám. Po neúspěšných jednáních oznámil primátor Bém, že se Praha obrátí na soud. Město chtělo nárůst příjmů z reklamního využití mobiliáře o 250 milionů.

V roce 2009 došlo k dohodě do roku 2021. Změny se týkaly vyprazdňování odpadkových košů, inženýrských přípojek či osvětlení. Místo Prahy je začala hradit JCDecaux. Už v roce 2012 však nové zastupitelstvo s primátorem Svobodou upozornilo, že ani nová smlouva není výhodná, vadila exkluzivita JCDecaux na umístění reklamních ploch. Město argumentovalo, že Vídeň získává z obdobné smlouvy více než dvojnásobek z obratu firmy.

Svaz provozovatelů venkovní reklamy nyní uvedl, že má k dispozici právní informace dokládající, že Praha má možnost vypovědět smlouvu s JCDecaux na základě článku, který její vypovězení umožňuje pro neúnosnost. Spor by tak mohl mít ještě dohru.

Podobnosti smlouvy a chystané změny ale Pavlas nechtěl uvést před výběrovým řízením, o které usiluje. V inzerátu však stojí, že by společnost nabídla kryté zastávky s wi-fi připojením, stojany na kola, automatické toalety aj. To všechno by ale znamenalo nemalé investice.

Výše plateb se řeší dlouhodobě

Před pěti lety došlo ke změnám, které se týkaly pravidel pro vynášení odpadkových košů, inženýrské přípojky či osvětlení. Ty dřív platilo město, teď je hradí JCDecaux. Později nové zastupitelstvo v čele s primátorem Svobodou upozornilo na to, že ani nová smlouva není pro město výhodná. Právníci magistrátu poukazovali na nepřiměřenou exkluzivitu JCDecaux na umístění reklamních ploch.

Město argumentovalo, že Vídeň získává z obdobné smlouvy více než dvojnásobné procento z obratu firmy. BigBoard v inzerátech slibuje několikanásobně vyšší platby Praze, CEO společnosti JCDecaux Pavel Slabý ale tvrdí, že společnost zodpovědně a kvalitně spravuje městský mobiliář a investuje ročně milionové částky do jeho údržby. Navíc má platnou smlouvu na spravování mobiliáře až do roku 2021.

Spor je opět otevřen v době, kdy na outdoorové firmy začínají dopadat omezení vyplývající z Pražských stavebních předpisů, které výrazně omezí outdoorovou reklamu velkých rozměrů v hlavním městě. To samozřejmě nejvíc zasáhne největšího hráče na trhu, společnost BigBoard, která je hlavním konkurentem JCDecaux.

Obrátí se na nového primátora

Smlouva o městský mobiliář přichází na přetřes díky výraznému omezení byznysu BigBoardu vyplývajícího z PSP. Primátor se ale po volbách mění, a BigBoard tak bude chtít nového činitele přesvědčit, aby PSP upravil nebo změnil, což by mohlo boj o mobiliář uklidnit.

"Samozřejmě budeme chtít vést dialog s novým vedením pražského magistrátu. Chceme novému vedení vysvětlit možnosti regulace venkovní reklamy a dohodnout se na takové formě, která bude výhodná pro obě strany. Tedy výrazně omezí výskyt reklamních ploch a zároveň jen minimálně sníží příjmy do magistrátního rozpočtu," uvedl Pavlas.

Jako hlavní argumenty chce společnost uvést příklady regulace z evropských metropolí. "Regulace totiž neznamená plošnou likvidaci. Ale například i existující dlouhodobou a oboustranně kladně přijímanou formu regulace v Praze 6, která by mohla být vodítkem i pro zbytek Prahy," tvrdí Pavlas.

Více čtěte v týdeníku Marketing & Media