Pozice velkých mediálních domů, jejich rozvoj, šance a možnosti, to je téma, o kterém uvažovali jejich nejvyšší představitelé během hlavního středečního panelu na konferenci Forum Media. Jak vidí situaci v České republice a v zahraničí? A jak bude podle nich vypadat mediální krajina o šest let později?

O odpovědi na tyto otázky se podělilo sedm šéfů sedmi velkých mediálních společností. Štěpán Košík, generální ředitel Mafry, Libuše Šmuclerová, generální ředitelka Czech News Center, Roman Latuske, generální ředitel Economie, Vladimír Pořízek, provozní ředitel FTV Prima, Michal Feix, business development director Seznam.cz, Jaromír Skopalík, generální ředitel Vltava-Labe-Press a Michel Fleischmann, prezident mediální skupiny Lagardere Active ČR.

reklama

Forum media 2014

Forum media je největší odborná konference zaměřená na český mediální trh, setkání lidí z marketingu a médií střední a východní Evropy.

4. - 5.11. 2014, konferenční centrum U Hájků, Na Poříčí 42, Praha 1

http://www.eforummedia.cz/

Fleischmann: Bude docházet ke zploštění otázek i debat. Noví majitelé českých médií se pochopitelně snaží, aby nebyly velké kauzy. Všude na západě ale vznikly vždy protiváhy, takže očekávám, že k tomu dojde i u nás. Vždy vznikne nějaká silná skupina, která to bude vyvažovat. Je otázkou, jak se bude chovat mladá generace. Bude to rok 2020, kdy se staneme součástí sovětské republiky (smích).

Latuske: Důležitější z hlediska událostí bude příští rok, dva. Čeká nás další postupná konsolidace a očekávám i určitou stabilizaci. Velké transakce jsou podle mého názoru už za námi. Je čas plně se zaměřit se na naše cílové čtenáře.

Šmuclerová: Rok 2020 je vlastně už za chvíli. Mám poměrně jasný názor, kam média spějí. Všichni spějeme k multimediálním domům. Rozdíly mezi mediatypy se budou stírat, až se úplně setřou, v roce 2020 už na Forum Media my nebo naši kolegové nebudeme reprezentovat mediální domy s určitou fokusací. V tu dobu nás ani nebude napadat, že tu nějaké takové rozdělení vůbec bylo.

Obsah se bude také dále diverzifikovat a bude se posouvat k jednotlivým cílovým skupinám. Potýkáme se s problémem, že nᚠčtenář je dnes přeinformován. Na mediálním trhu dojde k ještě výraznější konsolidaci. V rámci celého vývoje je jednoznačné, že máme jeden mediakoláč, budeme potřebovat jedno crossmediální měření, které půjde napříč trhem. Svazy zastřešující jednotlivé mediatypy splynou v jeden, který bude zastupovat všechny druhy médií. Na tom bychom mohli všichni nejen vydělat, ale i ušetřit.

Skopalík: Šest let je dlouhá doba, nechci dělat žádnou prognózu. Souhlasím ale s tím, že zásadní otázka je společný výzkum médií, podle mě nemůže dojít k ničemu jinému než ke spojení. Je třeba se ale nezbláznit, ti chytří budou i nadále myslet na své cílové skupiny a budou tvořit kvalitní obsah pro cílovou skupinu. Ti velcí budou brát téměř všechno. Ti menší budou dělat B2B pro své cílové skupiny.

Feix: Souhlasím s pohledem na konsolidaci L. Šmuclerové, domy budou více multimediální, určitě bude sílit tlak na měření průniků mezi mediatypy. Ten, kdo bude mít kvalitní obsah, bude mít velkou konkurenční výhodu. Kdo bude nabízet jen klony obsahů, které tu už jsou, kdo dělá totéž, co ostatní, tak na tom bude hůř. Vlastnit unikátní obsah bude podle mě zásadní.

Pořízek: Trendem podle mě bude placený obsah. Za něj dnes nikdo není moc zvyklý platit. Celý svět ale spěje k tomu, že se za kvalitní obsah bude v Česku platit. Forma distribuce bude podle mě stále více nakloněna mobilnímu prostředí. Vše se ale tolik zrychluje, že tyto změny možná přijdou ještě dříve než v roce 2020.

Košík: Z pohledu roku 2020 zůstane na trhu několik silných hráčů, ti se budou definovat i na základě svých obchodních podmínek. Pak podle mě bude také pokračovat segmentace trhu. Mediatypy se také budou ještě více přizpůsobovat očekáváním čtenářům.

Kompletní program konference Forum media je k nahlédnutí na webových stránkách, sledovat můžete i Twitter s hastagem #FM2014.