"Myslím, že už bych potřeboval nový pár," povídám. "Jistě. Který model byste chtěl?" zkoumavě si mě pohledem měří prodavačka. "Stejný, jako mám. A zase v černé."

Její tvář se rozzáří. "Nemáme. Ale můžete si je objednat. I když, můžou být až po sezoně. Je celosvětový nedostatek," prohlásí vítězoslavně ta dobrá žena. A odkvačí vysvětlit něco podobného snaživou angličtinou skupině japonských turistek.

reklama

Jsme v pražském obchodě dovozce německé zdravotní obuvi Birkenstock, která bývá v pravidelných - asi desetiletých - intervalech katapultována z pozice módního párii na módní vrchol. A na jeden z nich vystoupala - po zhruba dvouleté přípravě - právě letos.

Do módy Birkenstocky vstoupily poprvé na počátku 90. let, prý díky Kate Mossové, která se v bílé verzi dvoupáskového modelu Arizona nechala v roce 1990 vyfotit na obálku stylového měsíčníku The Face.

Škaredé boty, hezké nohy

Druhá vlna popularity podle deníku The Guardian vyvrcholila v roce 2003, kdy se Britové poprvé od války podivovali, že na něco musejí stát frontu, a některé obchody prý zavedly pravidlo "jeden zákazník / jeden pár".

Podle jedněch zdrojů za úspěchem birkenstocků stojí to, že lidé chtějí napodobovat své vzory - celebrity. Podle jiných však birkenstocky slaví úspěch, protože jsou prostě pohodlné, cenově dostupné a souzní s aktuálním módním trendem návratu k přírodě a jednoduchosti. A škaredá bota prý vlastně dělá hezkou nohu.

Články o tom, že birkenstocky jsou zase v módě, se na blozích začaly objevovat už loni v létě. Letos byla jejich pozice módního hitu stvrzena, když je - nebo jejich dražší vlastní verze - do svých kolekcí zařadily značky jako Céline, Givenchy nebo Marc Jacobs.

Firma dnes vyrábí celkem 12 milionů párů ročně v 800 různých modelových nebo barevných verzích. Nejvíc se ovšem stále prodávají klasické modely, převážně v přírodních barvách. Každopádně všechny boty mají stejný korkový základ a všechny jsou - na rozdíl od většiny konkurence - stále vyráběny v Německu.

Ano, to je ta příslovečná německá preciznost. Pravda je, že když chtěl M&M zjistit, jak se firma vyrovnává s výrazným přesahem poptávky nad nabídkou, dostal pouze automatickou odpověď, že zaměstnanci jejího tiskového oddělení jsou na dovolené. Uprostřed sezony. Objednávku jsem i tak samozřejmě potvrdil. Paní od distributora už mi dala vědět, že moje sandály přijdou. V půlce října.

Více k příběhu zdravotní boty čtěte v aktuálním čísle týdeníku M&M. 

Více čtěte v týdeníku Marketing & Media