Účastníci si mohli vyslechnout mnoho zajímavého o tom, jak tvořit obsah, proč ani nadprůměrný obsah firmám nestačí. O tom, jak budovat značku, proč využívat při práci s obsahem data nebo jak texty ovlivňují prodej.

Přesto jsem měl pocit, že nezazněla jedna drobnost. Chyběl mi jeden elementární kontext. Pojem "content first" nevymysleli marketéři ani píáristi, kteří se dnes nejvíce zaštiují mantrou kvalitního obsahu. Pochází od web designérů a s radostí se ho chopili web copywriteři.

Právě oni totiž neustále upozorňovali na to, že tvořit obsah, až když je web kompletně technicky i graficky navržený, je pozdě. Že tvořit texty do nadiktovaných boxíků nedává smysl. Že web, který nezná svého zákazníka, neví, jak má mluvit. Že pokud se bude do obsahu nesystémově zasahovat, nebude stát za nic.

reklama

Neustále nám říkali, že obsah musí být řešený na samém počátku tvorby webu nebo být aspoň na stejné úrovni jako grafický design.

Koncept "content first" byl proto pro copywritery jako spása a zadostiučinění zároveň. Ve chvíli, kdy si vzpomeneme, v jakých podmínkách se "content first" zrodil, uvědomíme si také, jak dlouhou cestu ušel. Firmy do obsahu investují stále více peněz a v některých má celá oddělení. Tvoří se obsahové strategie a dělá se obsahový marketing.

Obsah se osvobodil a od designu firemních webů expandoval i mimo web, kde má od nepaměti své kořeny. S tím vším ale roste i odpovědnost obsahu. Firemní obsah musí o to více dělat to, k čemu je určený - prodávat. To, že u toho budeme zákazníka navíc i bavit a pomáhat mu, je jen způsob, jak toho docílit.

Obsah už není na posledním, už je na prvním místě. Když jsme ho tam ale konečně dostali, slavme cestu, kterou urazil, tvořme skvělý fungující obsah a dále tento obor rozvíjejme. To je chybějící kontext konceptu "content first" a stejnojmenné konference.

Petr Pluháček
marketingový a PR manažer, Dobrý web
(nazor@economia.cz)