Andrej Babiš, majitel a ředitel, Agrofert

Český mediální trh se už dlouhodobě koncentruje a konsoliduje a právě majitel Agrofertu se zařadil mezi největší mediální magnáty. Miliardář Andrej Babiš letos začal výrazně rozšiřovat své mediální portfolio. V něm měl ještě loni jen zdarma rozdávaný titul 5plus2 a server Česká pozice. V letošním roce k nim přidal tituly vydavatelství Mafra s výrazným zásahem v tisku i na webu a koupil společnost Londa - rádio Impuls a Rock Zone. Babiš nakupoval i v zahraničí, společnost Economia Agrofert Holdingu prodala slovenskou dceřinou společnost Ecopress (vydávající deník Hospodárske noviny a odborné tituly). Babiš tvrdí, že jeho mediální investice jsou o penězích a že do médií vstupuje jako finanční investor. Mediální byznys pro Babiše spravuje předseda představenstva Mafry Štěpán Košík. Do Babišova mediálního portfolia by zapadala i televize. Aktuálně se spekuluje o zájmu Andreje Babiše o koupi některé z velkých televizí. Magnát se chce nyní víc soustředit hlavně na svou politickou kariéru. Agrofert by měl v budoucnu vést šéf chemičky DEZA Zbyněk Průša.

Adrian Sarbu, bývalý prezident a generální ředitel, CME (Central European Media Enterprises)

Šéf CME Adrian Sarbu, pod něhož spadal management televize Nova, na svou pozici rezignoval po čtyřech letech letos v srpnu, celou dobu přitom z pozadí významně ovlivňoval český mediální trh. V letošním roce měl zásadní dopad pokus Novy o narovnání cen za reklamu a její skokové zdražení. To odradilo velkou část inzerentů, kteří odešli ke konkurenci nebo své rozpočty osekali a přesunuli do jiných zemí. Nova i celá CME (v 1. pololetí jí výnosy klesly o jednu miliardu korun) tak dosáhla svých nejhorších hospodářských výsledků v historii a zapříčinila propad celého reklamního trhu, jen v prvním pololetí z TV trhu zmizelo kolem 800 mil. Kč v čistých cenách. Další z jeho projektů, který by měl zásadní dopad na celý trh, je druhé peoplemetrové měření. S příchodem nového managementu CME se ale projekt zastavíli. I přes velmi kontroverzní rozhodnutí Adriana Sarba z managementu českých médií odešla silná osobnost, která se nebála prosazovat svoje vize "proti všem".

reklama

Will Rust, výkonný kreativní ředitel, Ogilvy & Mather

Will Rust údajně kdysi pracoval i v McDonald's, dnes ovšem tento rodilý Angličan, který již léta žije v Česku, dohlíží na kreativní práci agentury Ogilvy & Mather. Vzhledem k tomu, že své si za skupinu Ogilvy odpracoval na vysokých kreativních pozicích i na Ukrajině a v Maďarsku, stále trochu tíhne i tímto směrem. Rust není jen oceňovaným kreativcem a jedním z kandidátů na prezidenta Art Directors' Clubu z letošní volby. Je také mužem, který aktuálně možná nejlépe - a téměř perfektní češtinou - dokáže formulovat, co to znamená dělat v reklamě, dělat to dobře, dívat se na svět kolem sebe a moct se dívat zpříma.

 

Táňa Malíková, herečka, představitelka Nicky Tučkové

Málokomu se podaří vytvořit si virtuální identitu, která se stane obecně známou a umožní dotyčnému založit si na ní vlastní byznys. Herečce Táně Malíkové se to povedlo. Její "zlatokopka" pojmenovaná jako Nicky Tučková se veřejnosti poprvé představila letos v březnu virálním klipem na YouTube, v němž se snaží písničkou s pozoruhodnou anglickou dikcí zaujmout bohatého chlapce. Jen tento klip zhlédly víc než tři miliony uživatelů internetu. Zhruba po týdnu se k němu jako ke své virální reklamě přihlásil portál Chytrý Honza.cz, zabývající se finančním poradenstvím. Táňa Malíková se však po této reklamě už své naivní Nicky Tučkové nevzdala a ve spolupráci s agenturou Surrealis advertisement začala vytvářet další obsah: vzniklo tak například video Help for Petr Nečas nebo "talk show" s Karlem Schwarzenbergem. Díky Nicky dobyla Táňa Malíková i tradiční média: objevila se třeba v pořadu Uvolněte se, prosím Jana Krause a předávala cenu Objev roku v Českém slavíku. Podobně jako "Ruda z Ostravy" či některé další hvězdy internetu si našla alter ego, které ji může úspěšně živit.

 

Radouane Hadj Moussa, kreativní ředitel, DDB Praha, předseda ADC

Do agentury DDB přišel na konci roku 2012 po několika letech v Saatchi & Saatchi, kde stál za kampaněmi T-Mobilu s Chuckem Norrisem nebo Vojtou Kotkem. První polovinu roku 2013 věnoval kromě práci pro klienty také přípravě na volbu nového vedení českého Art Directors Clubu. Při boji o post předsedy, kterým byl posledních pět let Eda Kauba, se Moussa ve finále utkal s kreativní ředitelkou Leagas Delaney Terezou Svěrákovou a šéfem kreativy skupiny Ogilvy Group Willem Rustem. "Možná rozhodlo to, že já navrhoval klub otevřít tak, aby se stal hybnou silou české kreativity obecně. Protože dnes už v Česku existuje mnoho kreativců mimo reklamní branži," odůvodňuje si svoje zvolení Moussa. Hadj Moussa je patnáctinásobným držitelem Louskáčka (kterého pořádá právě ADC) a dalších ocenění včetně zlaté Effie, BoB, Golden Drum či EuroBest. Pod jeho vedením vyhrála DDB v letošním roce například komunikační tendr pro řetězec Billa.

 

Marek Pražák, šéf komunikace volební kampaně Karla Schwarzenberga

Prakticky neznámý spolumajitel PR agentury Svengali Communications se stal hvězdou PR branže téměř přes noc, kdy se zjistilo, že byl šéfem komunikace a tiskovým mluvčím loňské prezidentské kampaně Karla Schwarzenberga. Pražák byl hlavním "komunikátorem" týmu, který strhujícím způsobem vynesl podřimujícího staříka do pozice morálního etalonu nezanedbatelné části k volbám chodící části národa a naprosto rovnocenného kandidáta na prezidentskou funkci. "Řadu věcí jsme dělali jinak, než nám doporučovaly špičky ve svém oboru," přiznává Pražák, který vyhrál nejen Českou cenu za PR, ale stal se i PR osobností roku. A za to přiznání - ale nejen za něj - má nᚠobdiv.

 

 

Michel Fleischmann, prezident mediální skupiny Lagarde`re Active ČR

Michel Fleischmann je klíčovou osobností, která stojí za posilováním mediální skupiny Lagarde`re Active ČR. V průběhu letošního února se jí podařilo získat 100% obchodní podíl ve firmě BBC Radiacom, která provozuje stanici BBC, a to za jednu korunu (na Lagarde`re ale přešly veškeré náklady spojené s vysíláním). Lagarde`re se snaží nové rádio přetvořit v multimediální projekt Zet, zaměřený hlavně na manažery, vedoucí pracovníky a lidi s vyšším vzděláním. Je velice pravděpodobné, že portfolio Lagarde`re poroste i nadále, v plánu jsou totiž další akvizice, které se budou vztahovat k serverům zaměřeným na ekonomiku. Kromě provozování nové stanice se Michelu Fleischmannovi, resp. jeho skupině, podařilo posílit i na poli zastupování. Regie Radio Music bude od Nového roku prodávat reklamu na stanicích ze skupiny Radio United, která spadá pod podnikatele Ivana Zacha, spolumajitele televize Prima. RRM po přesunech stanic na rozhlasovém trhu bude mít 43,7% podíl na trhu a odskočí konkurenčnímu zastupitelství Media Marketing Services, tomu totiž zůstane jen 32,8 % trhu.

 

Martin Matuška, zakladatel broumovského pivovaru Matuška

"V některých kruzích se lidi začínají rozlišovat na ty, co vědí, a na ty, co nevědí, kdo je to Martin Matuška," prohlásil na akci Forum Media šéfredaktor tohoto časopisu Václav Sochor. Sám Martin Matuška, zakladatel dnes "kultovního" minipivovaru Matuška, na to odvětil, že prakticky nedělá žádný marketing, protože ho vůbec nepotřebuje, prodal by prý i pětkrát tolik svého piva bez všech marketingových kejklí. Trochu nám tu konferenci naboural, ale stále má nᚠvelký obdiv. Jeho piva, ve kterých používá kombinace až tří druhů nejlepších chmelů ze všech koutů světa, jsou prakticky nejdražší z toho všeho, co se dá na čepu ve specializovaných hospodách koupit. Pořád ale nabízí skvělý poměr cena/výkon.

 

Markéta Moreno, ředitelka pro značku, marketingovou komunikaci a zákaznickou zkušenost, Vodafone

Šéfka značky a komunikace Vodafonu Markéta Moreno byla podle informací Marketing & Media hybnou pákou výběrového řízení na přelomu loňského a letošního roku, do nějž tento mobilní operátor pozval devět agentur včetně tehdejšího partnera Young & Rubicam. Už během tendru přitom bylo patrné, že Markétě Moreno víc sedí styl agentury McCann Praha, v níž před nástupem do Vodafonu sama působila. (Svou kariéru začínala jako PR manažerka reklamní sítě McCann Worldgroup a McCann Live, od června 2006 do května 2008 pak pracovala jako ředitelka agentury Momentum, která rovněž patří do sítě McCann Worldgroup, následně přešla do Vodafonu. Poslední kampaně Vodafonu v loňském roce pak připravovala namísto "Youngů" agentura McCann Digital.) K očekávané změně opravdu došlo, McCann Vodafone získala a vyčlenila pro něj samostatný tým, který výrazně personálně posílila. Nový styl Vodafone dost dlouho hledal, nakonec vsadil na parafrázi někdejšího slavného seriálu Návštěvníci.

 

David Špinar, CEO, H1.cz

Davidu Špinarovi se letos podařilo dojednat akvizici vlastní digitální agentury H1.cz se skupinou mediálních agentur GroupM (patřící do komunikačního holdingu WPP). GroupM letos v létě odkoupila 100% podíl H1.cz, čímž na český trh přivedla skupinu agentur známou ve světě pod značkou Quisma. Na rozdíl od ostatních evropských trhů má však H1.cz v Quisma zatím výhradní postavení. "Quismu bude v Česku reprezentovat H1.cz. A to z toho důvodu, že její značka už je na trhu velmi dobře zavedená. Nechtěli jsme narušit jejich reputaci rebrandingem," potvrdil v rozhovoru pro M&M pozici H1.cz v rámci skupiny CEO Quisma Holding Ronald Paul. Těsně po prodeji prozradil David Špinar i budoucí plány, které se svou agenturou má: "Budeme mít dva základní cíle. Udržet a rozvíjet vlastní byznys a zároveň adoptovat Quisma technologie, přístupy a služby. A poskytovat je nejen vlastním zákazníkům, ale i zákazníkům agentur GroupM," řekl. Jednání o akvizici začalo v lednu 2012, konečnou částku ani jedna ze stran nepotvrdila. David Špinar založil agenturu H1.cz v roce 2006 a od jejího počátku v ní působí jako ředitel. Agentura H1.cz v minulosti patřila do skupiny Ataxo vlastněné investičním fondem Garvest. Zaměstnává přes 90 lidí, má pobočky v ČR a na Slovensku. Její tržby v obou zemích činily na konci roku 2012 170 mil. Kč. Mezi její klienty patří např. Vodafone, Home Credit, Beiersdorf a Tchibo.