reklama
reklama
17. 9. 2012 | poslední aktualizace: 15. 9. 2012  20:49
NÁZOR

Nový trend: Politik vystupuje ve spotu jako dekorace

Nad krajinou se sbíhají temná mračna, prostý lid se běží schovat do malého domku. Neví, jaká další zlá rána na něj přichází. V tu chvíli rozhodný muž rozezní zvon - je čas na zázrak. A vskutku: mytické bytosti ožívají. Radegast, liška Bystrouška, permoník, čaroděj a dokonce i postindustriální rytíř. Ti všichni vytvářejí mocné společenstvo. Chybí jim však ještě jedna bytost pro to, aby byli kompletní. Politik.

Ano, jakýkoli politik by mohl do této univerzální šablony snadno zapadnout. Sociální demokrat, pravičák, zelený či komunista. Tentokráte volba padla na politika z konzervativní TOP 09 a dekorativní žánrovou figurkou se stal on.

Po zhlédnutí spotu pochopitelně o politikovi netušíme vůbec nic kromě toho, že je ochoten účinkovat v ochotnickém představení před kamerou. Zda věří něčemu jinému než pohádkám, zda má nějakou vizi, zda se hodlá postavit za konkrétnějšího voliče, než je indiferentní dělný lid... Netušíme, jak by řešil palčivé otázky současnosti, jako je korupce, rostoucí daňové zatížení, stagnující ekonomika... Snad za pomoci oněch mytických postav?

Nezbývá než si politika vygooglovat nebo procházet internetové diskuse pod videem, kam on, nebo někdo z jeho štábu, poctivě přispívá a plní tak pečlivě naplánovanou strategii pro sociální média. Když půjdete dále, objevíte další instantní šablony: moderní web připravený podle zásad uživatelské přívětivosti, pravidelně aktualizovaný facebookový profil, kalendář setkání s voliči atd. Je to všechno pěkné, precizní, vyladěné. Jakýkoli politik se po zasazení do tohoto schématu stává dezinfikovaným produktem bez chuti a zápachu, stejně jako kupříkladu absolventi Superstar. Těžko se divit voličům, že hlas pak na protest vymění za pozlátko autenticity a zvolí někoho s alespoň elementárními znaky lidskosti. Tak prostě vypadá svět, ve kterém absenci myšlenky nahrazuje marketingová technologie. Často slýchám argument, že lidem se podobné věci líbí. Inu, lidem se líbí všelicos, a ať jim předhodíte cokoli, vždy se najde pár jedinců, kteří to z nějakého důvodu ocení. Otázkou je, co podobný bezobsažný spot vypovídá o samotném politikovi.

 

David Šimák
partner ve společnosti Idealisti
(nazor@economia.cz)

 

Politik se po zasazení do tohoto schématu stává dezinfikovaným produktem.

Autoři: David Šimák
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Článek neobsahuje komentáře.

Reklama týdne

Nike vítá božského LeBrona doma, spolu sjednocují město

Návrat sportovní superhvězdy domů, ke kořenům a skromným počátkům, využila společnost Nike v novém reklamním spotu. LeBron James, aktuálně největší hvězda...

reklama
reklama