Pojmy "kmotr" a "šedá eminence" jsou při zpravodajství o politice legitimní novinářskou zkratkou. Jejich užití samo o sobě nenarušuje věcnost a objektivitu zprávy. Dospěl k tomu Nejvyšší správní soud v rozhodnutí o pokutě 100 000 korun, kterou Rada pro rozhlasové a televizní vysílání v roce 2010 uložila České televizi. Sankci musí znovu přezkoumat Městský soud v Praze. Podle NSS lze pokutu teoreticky uložit jen v případě, že se předkládaná fakta prokazatelně nezakládají na pravdě. Vyplývá to z rozhodnutí v databázi soudu.

reklama

Kmotr je podle NSS v současnosti všeobecně srozumitelné označení pro osoby, které spojují byznys s politikou, případně mají neformální vliv na na politickou stranu v určitém regionu. "Ačkoliv nejde o výraz zcela neutrální, je významovou zkratkou, umožňující rychle, stručně a výstižně popsat roli osoby v mocenském systému. Označení 'kmotr' proto nelze a priori považovat za hanlivé či nedůvodně snižující vážnost osoby," stojí v dubnovém rozhodnutí senátu s předsedou Jaroslavem Hubáčkem.

Legitimní novinářskou zkratkou je podle NSS i "šedá eminence". Stejně jako kmotr prý odkazuje na konkrétní pozici označovaných osob v politickém životě. Zpravodajství sice nemá obsahovat hodnocení, ale kýženou věcnost a objektivitu nelze chápat jako požadavek "absolutní sterility".

"Objektivita reportáže by mohla být narušena pouze v případě, že by bylo prokázáno, že tvrzená souvislost nebo samotná předkládaná fakta se nezakládají na pravdě," uzavřeli soudci. V konkrétní přezkoumávané kauze se ale Rada pro rozhlasové a televizní vysílání pravdivostí ani oprávněností sporných označení detailně nezabývala. Hodnotila je jako nepodloženě hanlivé a zavádějící.

Podstatou soudního sporu je reportហČeské televize z dubna 2010 o novém sídle Úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Severozápad v Ústí nad Labem. Úřad se přestěhoval do budovy s dvojnásobně vyšším nájmem, krajská opozice to kritizovala. Česká televize tehdy upozornila na možnou spojitost se zájmy a vlivem podnikatele Luboše Marečka a "kmotrů" severočeské ODS Patrika Oulického a Alexandra Nováka.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání uložila České televizi pokutu 100 000 korun. Městský soud v Praze vyhověl žalobě televize a pokutu zrušil. Nejvyšší správní soud nyní městskému soudu nařídil, aby se případem zabýval znovu. NSS totiž nesouhlasil se závěry a způsobem argumentace městského soudu. Neznamená to ale, že v novém řízení městský soud pokutu potvrdí. Musí ale uplatnit náhled Nejvyššího správního soudu.