reklama

M&M mě vyzval, abych ve dvou tisících znaků obhájil koncept agentury, která dělá jen to, co ji baví. Zjistil jsem, že mi na to stačí čtyři slova: je to strašně fajn. Stalo se mi to někdy v květnu minulého roku. Odjel jsem prezentovat jednomu korporátnímu klientovi. V zasedačce byli všichni, přibyla ovšem ještě jedna paní, která se vrátila z mateřské. Ženám po mateřské většinou dramaticky chybí životní energie. Přinesli jsme skvělou ideu, kterou tahle paní nakonec vykradla a použila, aniž by řekla alespoň "bú". Dobře, na to jsem si v české reklamě zvykl. Na co jsem si ale nezvykl, je, že vás někdo bezostyšně energeticky vysaje a poškodí jen proto, že si říká "zadavatel". Týden jsem se dával dohromady a následující pondělí jsem všem zaměstnancům Limonády řekl: "Už nikdy nevkročím k žádnému klientovi z pozice zaměnitelné reklamní ficky." Tato věta spustila události roku 2011. S mým společníkem jsme se dohodli, že Limonádu 1.0 řízeně přivedeme do bodu nula a od Nového roku začneme dělat jen to, co nás doopravdy baví. Lemonade dále pokračuje, jen se přejmenuje na Nová Limonáda 2.0. Zároveň jsme sehnali bohatého investora, se kterým nyní připravujeme pestrou škálu vlastních projektů pod značkou Limeade, což vyplňuje 80 % našeho času a kapacity. Zbylých dvacet procent máme pro nové klienty, které si ovšem velmi pečlivě vybíráme. Dohodli jsme se, že se nebudeme zúčastňovat výběrových řízení, protože nám to přijde nedůstojné. Neděláme rozpočty ani nevyjednáváme s procurementem, protože to, co poskytujeme, je zcela výjimečné. Ten, kdo si tu výjimečnost uvědomí, s námi začne jednat jako rovný s rovným. Dohodli jsme se, že abychom pro někoho začali pracovat, musíme vědět, PROČ pro něj chceme pracovat. Prakticky to dnes vypadá tak, že osm z deseti příležitostí odmítáme, protože na ně nemáme čas. Život je o lidech, které potkáte a co s nimi vytvoříte. Když jsem se ohlédl za svou dvacetiletou reklamní kariérou, uviděl jsem jedno velké nic. Dávno zapomenuté kampaně s dávno zapomenutými lidmi. A to jsem se rozhodl změnit.

 

Petr Václavek
spolumajitel, Lemonade a Limeade
(nazor@economia.cz)

 

Už nikdy nevkročím k žádnému klientovi z pozice zaměnitelné reklamní ficky.