Většina obchodníků letos očekává nižší útraty zákazníků, a to kvůli jejich rostoucí nejistotě, nižší ochotě nakupovat a také zdražení výrobků po zvýšení spodní sazby DPH. Obchodní řetězce se proto budou snažit zvýšit loajalitu zákazníků například pomocí věrnostních programů. Vyplývá to z výsledků ankety, kterou provedli organizátoři soutěže GE Money Bank Obchodník roku 2011.

Organizátoři oslovili 40 obchodníků, přičemž nižší útraty zákazníků letos očekává zhruba 70 procent z nich. "Mnoho obchodníků sází pro rok 2012 především na neustálé zlepšování služeb a poskytování nadstandardních výhod věrným zákazníkům, často prostřednictvím stále oblíbenějších věrnostních programů," komentoval výsledky ankety Josef Jehlík z GE Money Bank.

reklama

Obchodní řetězce do svých věrnostních programů přilákaly už několik milionů Čechů a Slováků, kterým za pravidelné nákupy nabízejí různé slevy a výhody. Pomocí propracovaných věrnostních programů se obchodníci snaží zvýšit loajalitu zákazníků, která v době hospodářské krize výrazně ochabla. Lidé častěji než dříve střídají obchody, aby nakoupili za nejvýhodnější ceny.

Například společnost Tesco spustila v Česku nový věrnostní program Clubcard loni v září a nyní eviduje více než 1,4 milionu členů. Na Slovensku, kde byl program zahájen o něco dříve, Tesco kartu vydalo více než milionu zákazníků.

Sí drogerií dm drogerie markt sází kromě už zavedeného věrnostního programu také na rozšiřování řady vlastních značek. "Zákazníci neomezují počet nákupů, ale přiklánějí se k cenově příznivějším variantám. Vzhledem k rostoucímu podílu privátních značek plánujeme na příští rok uvedení odhadem stovky nových cenově přijatelných výrobků," podotkla Eva Vaněčková ze společnosti dm drogerie markt.

Věrnostní programy v Česku zavedly také hypermarkety Globus a Interspar či supermarkety Billa. O zákazníky pomocí věrnostních programů začala bojovat rovněž první tuzemská nákupní centra.