Národní vinařské centrum (NVC) začne od příštího týdne udělovat první certifikáty kvality služeb pro vinné sklepy, vinotéky a další subjekty vinařské turistiky. Mezi kritéria patří například odpovídající sociální zázemí nebo ceník přeložený do jednoho ze světových jazyků. Cílem certifikace je vybrat z databáze vinařských subjektů ty nejlepší a ty potom nadstandardně prezentovat. K dnešku se přihlásilo přes padesát vinařů, do konce roku by jich mohlo být certifikováno kolem stovky, řekl ředitel NVC Pavel Krška.
Vinné sklepy a vinotéky s certifikátem mají šanci přilákat více návštěvníků. Pokud například budou prodávat mapy či průvodce vinařskými stezkami, nebo umožní prohlídku vinic či výrobních technologií, budou propagovány více než ostatní zařízení. "Pro vznik kritérií jsme si vzali za vzor obdobný systém od rakouských sousedů. Také jsme využili zkušeností s certifikací turistických zařízení pod značkou Cyklisté vítáni," řekl Krška. V něm získala certifikát a reklamní logo ta zařízení, která nabízela například základní servis kol, jejich mytí či úschovu.
Certifikace vinných sklepů je dalším krokem rozsáhlého projektu propagace vinařské turistiky. Ten od roku 2006 realizuje NVC společně s Centrálou cestovního ruchu jižní Moravy, Jihomoravským krajem, Nadací Partnerství a Vinařským fondem. Nadace Partnerství navíc více než osm let pracuje na síti Moravských vinařských stezek. Jsou dlouhé 1200 kilometrů a protínají vinařské oblasti mezi Znojmem a Uherským Hradištěm.
Certifikovaná zařízení budou propagována jako jakási elita služeb vinařské turistiky. V reklamních materiálech získají více prostoru než ty, které základní standardy kvality nesplňují. Upřednostňovány budou také v rozsáhlé databázi vinařských subjektů, map a vinařských akcí, na kterou za lze dostat přes adresy www.vinazmoravy.cz, www.vinazcech.cz a www.wineofczechrepublic.cz.